Inbound marketing

 

Detta är inbound marketing 

Inbound marketing är en typ av digital marknadsföring som lockar besökare till din webbplats genom bloggning, sökmotoroptimering och sociala medier. Därefter omvandlar inbound marketing besökare till leads via formulär som besökaren fyller i för att kunna ladda ner rapporter, guider, eller liknande material. Innehållet är till för att värma upp leads och förse dem med relevant material beroende på var de befinner sig i köpresan. Materialet besökaren väljer att ladda ner skickas sedan med hjälp av automatiserade e-postmeddelanden.

När ett lead är tillräckligt varmt lämnas det automatiskt över till säljavdelningen. Baserat på vad ett lead då har laddat ned, vilken information hen har angett i formulär, och vilka sidor på webbplatsen hen har besökt, vet säljaren exakt vilken utmaning besökaren behöver hjälp med. 

Men det slutar inte där. Efter att ett lead har blivit kund, kommer inbound marketing fortsätta förse kunden med relevant värde, så att kunden känner sig nöjd. Det bästa är om kunden dessutom blir en glad och lojal ambassadör för ditt företag, helt på eget bevåg. 

Ladda ner

 

De olika beståndsdelarna

Inbound marketing består av flera olika delar: 

  • Bloggning på en företagsblogg
  • Sociala medier
  • CTA:er (Calls-to-action)
  • Landningssidor med formulär för att samla in information från besökaren
  • Nedladdningsbart innehåll bakom formulär (konverteringsmaterial)
  • Marketing automation (automatiserade e-postmeddelanden)

 

Kan inbound marketing lösa den moderna marknadsförarens utmaningar?

63 procent % av marknadsförare säger att deras största utmaning är att de inte genererar tillräckligt med trafik och leads. Den näst största utmaningen är att mäta avkastningen på sina marknadsföringsinsatser. (Källa: State of Inbound 2017) 

Du är garanterat inte ensam om att försvara din marknadsbudget. Men för att du ska kunna göra det effektivt så behöver kunna ge svara på frågor från dina chefer, frågor såsom “hur mycket tjänade vi på marknadsföring i år?” och “vilka marknadsåtgärder är de som tjänar mest pengar i kassan?” Sanningen är att väldigt få känner sig bekväma att svara på sådana frågor. 

En av sakerna vi älskar mest med inbound marketing är att de ger marknadschefen en bra grund för att kunna besvara dessa frågor. Plötsligt får du veta exakt vilka marknadsaktiviteter som är mest lönsamma och efter att ha jobbat med inbound ett tag får du också information om vilken publik som är mest lönsam. Det kommer även ge dig svar på om du får flest leads från Facebook eller LinkedIn, eller om vissa ämnen som du skriver om ger mer lönsamma kunder än andra. 

Den här kunskapen gör det lättare för dig att fatta mer informerade beslut kring var du ska placera dina resurser, så att du kan luta dig tillbaka och säga till ledningen: 

“Vi la X kr på marknadsföring och jag kan bevisa att vi tjänade X kr på försäljning genom inbound marketing, vilket ger oss en avkastning på X kr.” Ganska härligt, eller hur? 

 

Vad är skillnaden mellan inbound och outbound marketing?

Outbound marketing är ett begrepp som omfattar de mer traditionella marknadsföringsmetoderna, något som du kanske redan använder dig av idag. Exempel på vanliga aktiviteter inom detta är att annonsera på stora skyltar, skicka mejl till köpta e-postadresser, TV-reklam eller synas på mässor. Den här metoden gör att företag kan kommunicera med stora massor samtidigt, och det här har länge varit det vanligaste sättet för företag att kommunicera med sina potentiella kunder på. Men det har visat sig att outbound marketing inte är ett särskilt effektivt sätt att marknadsföra sig på. Det tillåter dig inte att enkelt mäta framgång och ger dig inte svar på vad som fungerar eller inte på samma sätt som inbound marketing gör.

Outbound marketing tillåter inte mottagaren i andra änden att bestämma vad de vill höra eller ha information om, eller om de ens är användbar information för dem. Traditionell marknadsföring behandlar helt enkelt inte kunderna som individer. Det har lett till att många associerar den här typen av marknadsföring med skräppost, information som invaderar din uppmärksamhet i ett redan hektiskt liv. Det är anledningen till att det behövs en annan typ av marknadsföring: inbound. 

 

inbound-vs-outbound

 

Inbound marketing är helt enkelt raka motsatsen till outbound. Här börjar du med att identifiera vilka personer du önskar nå, vad de gör, vad de bryr sig om, hur de beter sig online och vilka frågor de vill hitta svaret på. Du producerar innehåll som svarar på besökarens frågor och möter potentiella kunder där de befinner sig i köpresan. Vid rätt tidpunkt och rätt tillfälle.  

“Inbound marketing focuses on creating quality content that pulls people toward your company and product, where they naturally want to be. By aligning the content you publish with your customer’s interests, you naturally attract inbound traffic that you can then convert, close, and delight over time.” - HubSpot

 

Lös kundernas utmaningar - innan du börjar sälja något

Inbound marketing är alltså en typ av digital marknadsföring som hjälper dig att nå dina kunder mycket tidigare i köpprocessen än vad du gör idag. Sanningen är att den stora delen av innehållet på företagens sajter idag handlar om hur fantastiska produkterna är och varför verksamheten är bäst i branschen.

Det är i och för sig inget fel i att skryta lite, men oavsett så hjälper det inte att besvara de frågeställningar som potentiella kunder har i början av sin köpprocess. I det läget försöker de ta reda på hur de ska lyckas lösa sina problem och utmaningar och är ännu inte oroade över vilken exakt lösning de ska välja. Eller vilken leverantör som är bäst. 

Kort och koncist, inbound marketing handlar om att skapa innehåll som hjälper och guidar den potentiella kunden genom hela köpresan. Från att de inser att de har ett problem och börjar leta efter information, till att de har tagit sitt beslut och blir kunder. 

 

Inbound-metodiken

Inbound marketing är en metod som fokuserar på att locka kunder genom relevant innehåll som hjälper potentiella kunder - istället för att störa dem. När du har attraherat besökare till din sajt hjälper metoden sig att konvertera dem till leads, kunder och slutligen ambassadörer. 

inbound-metodiken

I kontrast till outbound marketing, så tävlar inte inbound om att få uppmärksamhet av precis alla potentiella kunder. Genom att hela tiden skapa skräddarsytt innehåll hjälper inbound marketing dig att attrahera fler kvalitativa prospekts. Det stöttar också företagets rykte och trovärdighet. 

 

Betydelsen av en företagsblogg

Med tanke på att dagens kunder i genomsnitt gör 60 procent av sin köpresa själva innan de tar kontakt med en säljare är det ditt jobb att vara närvarande när de börjar sin resa mot ett köp, det är nämligen inte många företag som är det idag. 


Som vi har nämnt tidigare så är de flesta företag mest angelägna om att skriva varför de är bäst, framför att faktiskt besvara frågor som deras potentiella kunder har under sin köpresa. Det här är anledningen till att du borde ha en företagsblogg. Bloggen är en bra kanal som du kontinuerligt fyller med innehåll som besvarar dina personas frågeställningar, var de än befinner sig i köpresan. 

sales funnel

Med hjälp av marketing automation kan du guida dina leads från en fas i köpresan till nästa och på så vis leda dem genom säljtratten. Men för att lyckas med detta behöver du som sagt innehåll. Det kan till exempel vara nedladdningsbara e-böcker, guider eller liknande som gömd bakom ett formulär. Besökaren måste fylla i sina kontaktuppgifter för att få tillgång till materialet, och du kan då börja analysera vad personen gör på din webbplats. På så vis vet du vad de är intresserade av och när leadet har blivit tillräckligt varmt för att ges vidare till sälj. 

Vad händer sedan när säljaren tar kontakt med leadet? Jo, säljaren kan enkelt se exakt vilka sidor på sajten hen har besökt, vilket material hen har laddat ner och vilka sociala medier hen har klickat på. På så sätt blir det lättare för sälj- och marknadsavdelningen att behandla leadet på rätt sätt. Det innebär att säljare som jobbar med inbound marketing inte ringer till personer som inte har visat intresse för produkterna (eller tjänsterna), och vet redan när de ringer vad kunden behöver hjälp med. 

En kund som inte upplever något krångel, bara att din verksamhet hjälper till att besvara frågor och löser hens utmaningar blir en nöjd kund. 

Ladda ner gratis B2B-Blogguide


Det är inte bara att börja blogga

Men det är inte bara att börja blogga. Innan du börjar med inbound marketing behöver du ett förprojekt. Det är här du skapar en strategi som är skräddarsydd för din publik, eller dina buyer personas som vi kallar det inom inbound. Vi rekommenderar att du går igenom den här processen:

  • Persona-workshop
    Den här workshopen är till för att definiera en specifik målgrupp, det vi kallas för buyer persona.  Allt innehåll du skapar ska skräddarsys efter dina personas och publiken på sociala medier kommer baseras på detta. Även sajten och språket kommer optimeras för att passa dina personas, inte för utvecklare eller webbdesigners. 
  • Buyer’s journey-workshop
    En workshop för att definiera köpresan för dina kunder. Var ska hålen förseglas? Hur kan du optimera webbplatsen för en köpresa och inte minst - var passar bloggen in i bilden?

  • Innehållsworkshop
    Här planerar vi innehållet som ska publiceras för varje persona, både blogginlägg och konveteringsmaterial. 

  • Strategi
    Det sista steget är att samla in allt till en strategisk plan. För att kunna nå dina mål måste du följa planen och kontinuerligt uppdatera den vid behov. Vem är ansvarig för att följa upp leads? Vilka kampanjer riktar sig mot vilka personer? Vem skriver vad? Vilken programvara ska användas för de olika elementen? Hos oss föredrar vi Hubspot. 

När allt detta är på plats är du redo att flyga! 

 

Allt har förändrats - även marknadsföring

Både teknologi och konsumenter har förändrats. Dessa siffror talar för sig själva, enligt Forbes har 81% av konsumenterna letat information online innan de gör ett köp. Därför är det viktigt att sluta behandla kunder som om de inte vet vad de vill ha. Du behöver inte längre stå på torget och skrika ut vad du erbjuder. Men inbound marketing behöver du inte gå ut på gator och torg och fånga kunder med grammofon, kunderna hittar till dig istället. 

 

Sammanfattning 

Inbound marketing handlar om att förse besökare med relevant och användbar information. Metoden består av fyra steg: attrahera, konvertera, stänga och tillfredställa (attract, convert, close, delight). Varje steg i köpresan ska erbjuda potentiella kunder olika typer av information, baserat på var kunden är i sin köpresa. 

Är personen redo att att göra ett köp eller gör de research kring sina utmaningar? Är det här den typen av kunder som ditt företag vill ha? Varje fas i inbound-metodiken besvarar dessa frågor och hjälper dig att etablera en relation med kunden - även efter att en affär har stängts. 

Det här är grunden för inbound marketing som gör metodiken så bra och framgångsrik. Inbound låter dig tillämpa många av de tekniker som du kanske redan har börjat implementera, till exempel SEO, content marketing och sociala medier. 

Attrahera fler potentiella kunder, behandla dem som individer och tillfredställ dem med fantastiskt innehåll som är relevant och användbart för just dem. Det är inbound! 

Vill du veta mer om inbound marketing? Ladda ner vår guide som lär dig allt du behöver veta om den här typen av digital marknadsföring. Du är också varmt välkommen att delta på vårt frukostseminarium - "Inbound marketing - så funkar det"!

"Inbound Marketing - så funkar det" - frukostseminarium