Marknadsföring och försäljning i förändring

Doidea har hjälpt Microsoft och deras partnerföretag att ta steget från envägsbaserad outbound-marketing till dynamisk marknadsföring tack vare inbound-metoden.

Microsoft Referenscase

 

Utmaning

Microsofts utmaning inom segmentet SMB (Small and Medium Businesses) var att få deras partnerföretag med att ta steget från traditionell marknadsföring till ett mer digitalt tillvägagångssätt. Microsofts önskan var att partnern ska förstå vem deras kund är, vilka som är kundens utmaningar och hur partnern ska bemöta dem i en dialog online. Detta ställde också krav på den interna verksamhetsprocessen med utgångspunkt ifrån ledningen som måste ha in marknadschefen i rummet. Detta för att sälj och marknadsroller förändras tack vare den digitala förändringsprocessen som just nu sker.
 
 

Processen

I samarbetet med Microsoft har Doidea gjort research om kundernas köpbeteende. Doidea utbildade partnerföretagen och tog också fram paketeringar för dem, så att respektive partner snabbt kunde komma igång med både sälj och marknadsföring. Alla processer syftade till att korta ned säljcykeln och utnyttja den digitala transformationen som vi är mitt uppe i. En process som innebär att kunderna idag söker information själv på den digitala arenan innan de kontaktar en leverantör.  
 
 

Resultat 

Microsofts partnerföretag har börjat att ta till sig kunskapen om kunden och tar i större utsträckning upp frågan i ledningsgruppen. De har börjat att sätta processer gällande vem och hur de ska kommunicera med, och detta har resulterat i att ett flertal partner har skapat så kallade buyer personas och buyer's journey. I slutändan har de börjat få konverteringar på sina webbplatser och fått in fler heta leads än tidigare.