Användarvänlighet - för en friktionsfri köpresa

Topics: Köpresa Webbutveckling

monitor-1356061_1920-578411-edited.jpgDu lägger ner oändligt med tid på att skapa en kampanj. Det ska skapas buyer personas, byggas köpresor, konverteringsmaterial, landningssidor och call to action-knappar till de olika faserna.  När kampanjen sedan publiceras konverterar den ändå alldeles för dåligt. Vad kan du ha gjort för fel? 

Ett vanligt fel är att du har fastnat i sitt eget tänk kring hur kunden ska gå genom köpresans olika faser - och det kanske inte alltid stämmer med verkligheten. En kampanj behöver kunna fungera i alla tänkta kanaler (sociala medier, webbsida, e-post och så vidare) och ha flera beröringspunkter. Alla delar av kampanjen måste kunna fungera ihop och kommunicera väl med varandra. 

En friktionsfri köpresa

Kampanjen ska leda kunden genom köpresan, och extra viktigt är att kampanjen ska vara en friktionsfri köpresa som kunden tycker om att göra. 

Tanken är ju att kunden så smidigt som möjligt först konverterar till ett lead genom att exempelvis byta sin e-postadress mot någon information som ger kunden värde. När kunden blivit ett lead är det din uppgift att fortsätta leda besökaren i resan mot att till slut bli en kund. Det är då viktigt att din kommunikation med besökaren är:

  • Rätt budskap vid rätt tidpunkt
  • Målinriktad.
  • Relevant.


UX (user experience) = användarupplevelse

För att få köpresan och besöket så uppskattat som möjligt från kundens sida så bör man tänka användarupplevelse (UX-design). Med detta menas designarbete som leder till nöjdare kunder och ökad lönsamhet för ditt företag.  UX består av visuell design, interaktion, användbarhet, användarvänlighet, ergonomi, tillgänglighet och informationsarkitektur. 

Det handlar om att definiera ditt företagsmål och samtidigt förstå besökarnas mål och beteenden, och efter det skapa en kundresa där både ditt företag och dina besökare når sina mål.
Det räcker sällan att fokusera på enskilda enkla gränssnitt och lösningar. För att man verkligen ska lyckas att leverera en bra användarupplevelse måste den hänga ihop hela vägen. 

Hela resan måste vara optimerad för att bidra till målet. Det betyder inte bara er sajt utan även det runt omkring (till exempel automatiska e-postmeddelanden, telefonsupport, delningar på sociala medier). Glöm inte bort att upplevelsen kan påverkas av vilken enhet besökaren väljer att använda (mobil, surfplatta, desktop). De främsta verktygen för bra UX-design är analys, frågeställning och visualisering av lösningar.

business-600047_1920.jpg

Prioritera kundupplevelsen innan det är för sent

Makten över kommunikation och information har förflyttats från företagen till kunden. Så det är viktigt att sätta kundupplevelsen först annars finns det någon konkurrent som snabbt och enkelt tar över dina besökare och risken är stor att ditt företag inte blir långvarigt på marknaden.

Sätt dig in i besökarens situation och testa dina flöden i olika enheter.

Sammanfattning

Användarupplevelsen är central i att bygga en väl fungerande digital kommunikation med sina kunder och potentiella kunder. 

För att skapa en sajt som är användarvänlig för era besökare är det viktigt att veta vem ens kunder är och vad de förväntar sig av besöket på er sajt. Det bästa sättet för att få en relevant sajt är att skapa buyer persona som man använder som mall när man tänker hur kunden upplever besöket på er sajt. Ladda ner vår mall för det!
  

Ladda ner en gratis mall för Buyer Personas