Följ vår blogg kring inbound marketing

[Film] LinkedIn-användarnas 3 vanligaste frågor till experten

Sara Larsen på Doidea jobbar extremt mycket med sociala kanaler och LinkedIn för att driva sin egen och hennes kunders B2B-marknadsföring och försäljning. De vanligaste frågorna hon får av kunder och kontakter handlar om närvaro på just LinkedIn. Här är hennes svar.

Topics: Social Selling Försäljningschefen

[Film] Säljchefernas vanligaste utmaningar - och hur de löser dem

Vilka är de största utmaningarna i din vardag som säljchef? Och hur tänker du lösa dem? Doidea ställde dessa frågor till några av deltagarna på upptaktsträffen för nya konceptet "Fokus försäljningschef". Se filmen med deras svar!

Topics: Social Selling Försäljningschefen

Säljarens närvaro i digitala kanaler - så tar ni den från passiv till aktiv


De flesta säljarna skulle idag svara "ja" på frågan om de använder digitala kanaler i sitt arbete. "LinkedIn" skulle också vara svaret på vilken kanal de i så fall använder mest. Men använder de verkligen digitala kanaler eller finns de bara där? Skillnaden mellan en säljares passiva och aktiva roll på LinkedIn kan idag härledas till mätbara försäljningsresultat. Hur tar man sig då från passiv till aktiv? Vi ger dig några tips på vägen.

Topics: Social Selling B2B Försäljningschefen LinkedIn Sociala medier

Så bemöter du de vanligaste invändningarna från säljare som inte vill vara digitala


Som säljchef vet du att B2B-försäljningen blivit digital. Dina säljare ringer, men allt färre kunder svarar. Och så finns det ändå säljare som inte håller med. Lär dig bemöta deras vanligaste invändningar.
Topics: Social Selling Försäljningschefen

[Film] Därför ska säljare vara aktiva i digitala kanaler

Lär dig varför säljaren måste ta de första stegen för att digitalisera sitt arbetssätt. Hör om kundens köpresa, bättre prospektering och möjligheten till att bygga personliga varumärken.

Topics: Social Selling Försäljningschefen

Inbound Sales - hur du skapar ett team med moderna rådgivande säljare!

Det pratas ofta om hur den nya B2B-köparen har ändrat sitt beteende och fått mer makt i säljprocessen. Mindre pratas det om hur den nya B2B-säljaren måste förändra sitt beteende för att möta den nya köparen. Den här artikeln belyser frågan kring hur säljarna ska bemöta en mer påläst kund som inlett sin köpprocess långt innan säljaren kommer in i bilden.

Vad är hemligheten för en lyckad B2B-försäljning på de moderna digitala arenorna? I den här artikeln får du svaret. 

Topics: Inbound Sales Social Selling Försäljningschefen Rådgivande försäljning

5 steg på LinkedIn som skapar 6-8 B2B-möten i veckan!

Vi utbildar många säljare i social selling - buzzwordet/metoden som många hoppas ska skapa en situation där de slipper ringa kalla samtal.

Under våra utbildningar visar vi många exempel på förfrågningar om möten som lett till affärer. Jag har "Proof of concept" med mig in i utbildningar, då jag vill hitta säljarens egna drivkraft till att förändra sitt beteende. Då behöver man bevis, givetvis! 

Topics: Social Selling Försäljningschefen LinkedIn

Hur teknikutvecklingen påverkar B2B-köparen och därför B2B-säljaren

 

 

Nu är det bevisat - kunder vill inte prata med säljare, åtminstone inte tidigt i köpresan. De föredrar att googla sig fram till olika lösningsalternativ och utvärderar dessa sedan på webbplatser och i sociala medier. Utanför stannar den stackars säljaren. Hur ska han eller hon anpassa sig till denna nya verklighet? 

Topics: Social Selling B2B Försäljningschefen

Det här säger deltagarna om Doideas kurs i social selling

Markus Wengelin, Jim Persson, Daniel Carlén och Andreas Åberg - alla erfarna säljare och affärsutvecklare inom IT - tycker till om Doideas kurs i social selling. Se filmen här!

Topics: Social Selling Försäljningschefen

Kalla samtal - så lyckas du!

 "Cold calling is dead" - detta budskap är någon typ av buzz i sociala kanaler just nu. Research från Gartner och andra aktörer förutspår att säljarens roll kommer att förändras så mycket de kommande åren att det knappt kommer att finnas några säljare kvar om några år. 

Denna artikel publicerades ursprungligen på LinkedIn Pulse och efter över 3000+ views, 180+ likes och över 50 kommentarer och delningar inser jag att detta ämne är extremt hett. Vi skriver sällan om kalla samtal, då vi ser att det finns effektivare sätt att nå kunder. 

LinkedIn-debatten kring ämnet är het och åsikterna många. Ofta när vi dyker in i dessa diskussioner landar utmaningen alltid först och främst i definitionen av vad ett "kallt" samtal är.

Topics: Social Selling kalla samtal Försäljningschefen