Följ vår blogg kring inbound marketing

Så sänker du bounce rate på din webbplats

   

 

"Bounce it. Bounce It. I'm about to throw a couple thousand!" Det är en av raderna i låten Bounce It av Juicy J. Och precis som rapparen säger är det ingen ovanlighet att kasta iväg tusenlappar även i den digitala världen. Men det behöver inte vara så!

Topics: Marknadschefen Webbutveckling Konvertering

Digitaliseringsfrossande marknadschefer upphandlar system


Digitaliseringen som pågår har medfört att merparten av kundernas inköp idag sker på deras eget initiativ, utan inblandning av säljare och marknadsförare. Detta gör det svårare att räkna ut ROI för de flesta marknadsföringsåtgärderna. Marknadscheferna behöver göra en djupare analys innan de väljer kanal och budskap, och deras avdelningar är de som förändras mest just nu.

Topics: Köpresa Marknadschefen

"Ger hemsidan en dålig upplevelse har det ingen betydelse hur bra system man har"


Relevans är a och o i marknadsföringen, oavsett om du jobbar med att målrättad fokusera på rätt personer med rätt typ av information eller med marketing automation. Vilket system du väljer är inte så viktigt däremot. Det menar Markus Sjöholm, marknadschef på Aalund Nordic.  

Topics: Marknadschefen Fokus marknadschef

3 tips för konverteringsoptimering


Konverteringsoptimering är otroligt viktigt för alla som driver webbsajter - men fungerar endast om du gör det rätt. Jag ska snart ge dig 3 tips som förhoppningsvis hjälper dig på vägen till en högre konverteringsgrad på din sajt.

Topics: Marknadschefen

”Marknadschefer måste jobba ännu mer med intern marknadsföring"


Kundfokus kommer att avgöra val av leverantör framöver. Det betyder att varumärket kommer att vara viktigare än någonsin. Man måste se upp för värdeläckage av varumärket och jobba mer med de små detaljerna, säger Johan Claesson, marknadschef på Fortnox.

Topics: Marknadschefen Fokus marknadschef

Doideas blogg - en av Sveriges 30 bästa företagsbloggar för andra året i rad!


Expertvalet har för andra året i rad utsett Sveriges 30 bästa företagsbloggar 
och vi på Doidea är otroligt stolta och glada över att ha fått en plats på listan igen! Tillsammans med större företag som Fortum och Telia finns dessutom två av våra kunder med på listan, Kon-IT och CRM-konsulterna.

Med kriterier som att innehållet på vår blogg håller hög klass, är värdeskapande, har minimalistisk design och regelbundna, bra uppdateringar fick vi en glädjande plats på listan över Sveriges 30 bästa företagsbloggar. Vi är glada över att vi kan skapa innehåll som tilltalar majoriteten av vår målgrupp och älskar att dela med oss av vår expertis på bloggen. Vi tror starkt på att utbilda både kunder och bloggläsare och är därför generösa med vår kunskap inom inbound marketing, det område som vi förstås brinner extra starkt för.

Topics: Doidea Marknadschefen Försäljningschefen Fokus marknadschef

"Insikter baserade på fakta allt viktigare i marknadsföringen"


Allt fler marknadsförare kommer att behöva välja bort kanaler, men då med rätt underlag i händerna. Det säger Clas Ohlsons marknadschef Sema Schmidt gällande utmaningarna inom marknadsföringen det närmaste året. Läs vår intervju med henne! 

Topics: Marknadschefen

Konvertera mera - så här ska du tänka


Idag är det nästan lika självklart för företag att ha en hemsida som för företagaren att ha ett visitkort. Hemsidor är inte bara nice to have utan need to have - och alltfler upptäcker denna kanal som en källa där potentiella kunder (leads) genereras. Om du är en av dem och vill få så många leads som möjligt, bör du tänka till kring konverteringsoptimering. Läs hur det funkar!  

Topics: Marknadschefen Konvertering

"Vi måste ifrågasätta sättet vi hittills mätt marknadsföring på"


Det har aldrig varit enklare att skapa en relation med sina kunder. Lär dig vad de förväntar sig, utveckla ditt innehåll och kanaler därefter och möt dem på de platser och de enheter de vill bli mötta på, med text, bild, video. Det låter enkelt men utmaningarna är många menar Anna Ström, marknadschef på Microsoft. Kunden blir alltmer påläst och relevans avgörande för att nå fram.

Den moderna marknadschefen behöver vara modig, våga prova nya vägar, kunna förstå och analysera data och framförallt lyckas att ena sälj och marknad till ett tight team.

Topics: Marknadschefen Fokus marknadschef

Effektivisera din webbanalys

Marknadsavdelningen har fått mejl. Din webmaster har äntligen hunnit lägga in det där scriptet i sajten du bad om förra veckan för att kunna tracka dina följare på sociala medier. Nu kan du börja med segmentering och analys av de senaste kampanjerna. Sedan hör du talas om ett nytt script som behövs för att hantera dina annonser och retargeting. Ännu ett mejl till din webmaster och ännu ett script i sajtens källkod och så fortsätter du. 

Topics: Marknadschefen Webbutveckling