Följ vår blogg kring inbound marketing

Checklistan - innan din marknadskampanj lanseras


Marknadskampanjarbete. Vilken resa, varje gång. Hårt jobb och slit från hela marknadsteamet för att ta kampanjen från start till lansering. Sedan går det några dagar, en vecka, några veckor, en månad. Magkänslan är omöjlig att vifta bort och obefintlig data talar sitt tydliga språk. Kampanjen ger ingenting. Nu börjar paniken i leden. Vad har vi missat? Har vi ens tillräcklig data för att felsöka?
Följ vår checklista och ge din digitala kampanj ett säkrare start nästa gång. 

Topics: Inbound Marketing Marketing Automation

GDPR - det här behöver du veta om den nya dataförordningen

Om ganska exakt ett år, den 25:e maj 2018, träder EU:s nya dataskyddsförordning i kraft. GDPR (General Data Protection Regulation) kommer att ersätta den mer kända PUL (personuppgiftslagen) och innebära en större trygghet för individen. Vad innebär den då för oss som marknadsförare? Vi listar de viktigaste punkterna att känna till om den nya lagen.

Topics: Inbound Marketing Marketing Automation Content Marketing Marknadschefen

Best practice hur du arbetar med Eventbrite och Hubspot


Om du vill sätt upp en anmälningssida till ett evenemang finns det en uppsjö av verktyg att välja bland. På Doidea jobbar vi med Eventbrite, som är väldigt användarvänligt och smidigt. I denna artikel ska jag berätta hur du med hjälp av funktioner i Hubspot och Eventbrite förbereder dina besökare inför evenemanget och hur du bearbetar dem på bästa sätt efter.

Topics: Marketing Automation

Marketing automation - så funkar det!

Det regnar "buzzwords" från marknadshimlen och marketing automation är ett av dem.
Har du inte heller riktigt greppat vad metoden egentligen innebär? Lugn, du är inte ensam. Häng med när vi reder ut grunderna i en av supertrenderna inom modern marknadsföring.

Topics: Marketing Automation Marknadschefen

Hubspot vs Act-on - and the winner is...

Att välja ett system som stöttar företagets säljprocess och struktur på rätt sätt är svårt. Alla system har sina styrkor och svagheter och i denna artikel går vi igenom hur Act-On står sig mot Hubspot, två stora aktörer inom marketing automation. Just för att göra ditt val lättare.

Topics: Inbound Marketing Marketing Automation Content Marketing Marknadschefen Hubspot

Marketing automation i sociala medier - så funkar det

En väl utformad marketing automation-strategi är A och O för att driva leads vidare till nästa steg i köpresan.

Väl utformad marketing automation omfattar arbete kring smart content, smarta CTA:er, e-postutskick och smarta listor, det handlar inte bara om att maila vid rätt till, det handlar om hela kundupplevelsen - från första point of contact tills hela kundcykeln. 

Topics: Marketing Automation Content Marketing Marknadschefen LinkedIn Sociala medier

3 tips på vägen: Säkerställ att ni når resultat med er Marketing Automation-lösning!

Har du köpt en sportbil och sitter på garageuppfarten och lyssnar på radion när du istället skulle kunna njuta av kurviga vägar på väg till en god glass i solen på favoritfiket?

Den meningen kommer ofta upp i möten med kunder som redan gjort en investering i marketing automation eller inbound marketing. Förvånande många företag missar ett antal vitala delar av att få resultat i sin insatser. Jag tänkte i denna artikel ta upp ett antal delar som jag tycker är viktiga för att få ett lyckat resultat och slippa sitta där på garageuppfarten och sukta efter att få styra sin sportbil mot glassen i Vaxholm.

Topics: Inbound Marketing Marketing Automation Marknadschefen Försäljningschefen

5 anledningar till att ditt Marketing Automation-initiativ inte fungerar

Enligt en studie av B2Bmarketing.net and Circle Research från 2015 så har endast 8% en ökad omsättning inom 6 månader efter de infört ett Marketing Automation system. 92% är alltså inte ens i närheten av ROI inom 6 månader. Det i sig tycker jag inte är speciellt konstigt, då även lyckade införanden av Marketing Automation tar tid att ge ROI. Men...

Topics: Marketing Automation Marknadschefen Försäljningschefen

HubSpot - Marketing Automation som är bäst för ökad B2B försäljning

I denna bloggpost talar vi om marketing automation-plattformen som G2crowd rankar högst utav alla!

Systemet som har samlat alla delar som ingår i en digital online-närvaro, med öka försäljningen B2B, och som vässar till CRM:et med det lilla extra! 

Vi har tittat närmare på systemet och levererar i denna bloggpost anledningarna till att G2crowd rankar Hubspot så högt.

Topics: Inbound Marketing Marketing Automation Marknadschefen B2B Försäljningschefen

Allt-i-ett och integration ny trend inom marketing automation och CRM

Marketing automation är hetare än någonsin och det blir mer och mer vanligt att vi stöter på kunder som investerat i marketing automation-system utan att ha en strategi för hur systemet ska nyttjas och utan en ordentlig kravspecifikation, en trend som följer hur CRM köptes upp på 90-talet.

Under ett möte för en tid sedan fick jag frågan om hur trenden framåt kring dessa system ser ut.

Topics: CRM Marketing Automation Marknadschefen Försäljningschefen Integration Trender