Följ vår blogg kring inbound marketing

Inbound Sales - hur du skapar ett team med moderna rådgivande säljare!

Det pratas ofta om hur den nya B2B-köparen har ändrat sitt beteende och fått mer makt i säljprocessen. Mindre pratas det om hur den nya B2B-säljaren måste förändra sitt beteende för att möta den nya köparen. Den här artikeln belyser frågan kring hur säljarna ska bemöta en mer påläst kund som inlett sin köpprocess långt innan säljaren kommer in i bilden.

Vad är hemligheten för en lyckad B2B-försäljning på de moderna digitala arenorna? I den här artikeln får du svaret. 

Topics: Inbound Sales Social Selling Försäljningschefen Rådgivande försäljning

5 steg för att nå ett enat sälj- och marknadsteam

Föreställ dig att du coachar ett fotbollslag. Ni spelar en match och ligger under med 2-0. Det är halvlek och du har din chans, som lagledare, att göra vad du kan för att vända spelet. Skulle du då dela upp laget i omklädningsrummet; målvakt i en hörna, försvar i en annan, mittfältare i en tredje och anfall i en fjärde och sedan ägna dina 15 strategiska minuter åt att köra helt separat coachning och taktik för var och en av grupperna?
Nej, naturligtvis inte. 
Ändå är det precis det så många företag gör när siffrorna viker. I den här artikeln ger jag fem tips för att få ett starkare sälj- och marknadsteam och ett gemensamt grepp om kundrelationen.

Topics: Inbound Sales Marknadschefen Försäljningschefen VD

5 skäl till varför digitaliseringen av sälj och marknad är på VD:ns agenda

”Digitaliseringen av människan och samhället har förändrat allt. Och takten kommer bara att gå fortare och fortare. Om man fortsatt vill vara relevant och leverera det kunderna efterfrågar så bör detta stå överst på agendan”, säger Johanna Frelin i en artikel skriven av Veckans Affärer (Så lyckas din digitalisering).

I denna artikel belyser jag fem skäl till varför digitalisering av sälj och marknad är på toppen av VD:ns agenda. 

Topics: Inbound Sales Försäljningschefen VD

Digital Transformation - Dags att se över er organisation?

Ska du rekrytera nya stjärnor till ditt sälj- och marknadsteam? Då kanske följande tips kan hjälpa dig när du ska prioritera expertis som ni letar efter?

Marknad- och säljavdelningar kan inte jobba i silos. Det är ingen nyhet. 

Men hur förflyttar man sig från en traditionell sälj- och marknadsorganisation till ett team som är mer anpassad efter kunden?

Topics: Inbound Marketing Inbound Sales Marknadschefen B2B Försäljningschefen Rekrytering HR-chefen

Så bidrar marknadschefen till en organisation med kunden i fokus!

I denna artiklar belyser jag två saker som marknadschefen bör ta ägandeskap över för att bidra till att att säkerställa att ni ligger i framkant och har en organisation som sätter kunden i fokus. Vi måste förstå vem kunden är men också vad våra mål och vad och hur vi säljer. 

Topics: Inbound Marketing Inbound Sales Content Marketing Marknadschefen

14 frågor att ställa när du ska rekrytera en modern B2B säljare

 

Att rekrytera B2B-säljare är alltid en utmaning, framför allt när det gäller komplex relationsförsäljning. Vi på Doidea pratar löpande med säljchefer om deras utmaningar, och en av deras största problem är just rekrytering av säljare. Här kommer frågorna du bör ställa för att hitta rätt person till din organisation. 

Topics: Inbound Sales Rekrytering av Säljare Försäljningschefen Inbound recruiting Rekrytering HR-chefen

Så jobbar och prioriterar dagens B2B-säljavdelningar

Får du som B2B-säljare in kvalitativa leads ifrån marknad som du kan stänga affärer på som säljare? Får du som säljare in kvalitativa leads som du kan konvertera till kunder?

För det är väl de som är huvudprioritering i samarbetet mellan sälj och marknad?

I denna artikel kan du läsa om fyra områden kring hur säljavdelningar jobbar idag. Det är baserat på en undersökning som Hubspot gjort där man har kontaktat över 4 000 företag världen över. Hur prioriterar dagens säljavdelningar? 

Topics: Inbound Sales Social Selling prospektering B2B Försäljningschefen

7 bevis på att B2B-säljare missar sina kunder

B2B-säljare har traditionellt sett alltid haft svårt att anpassa sig till kundens situation.

I och med digitaliseringen av research inför ett köp har detta dilemma spetsat till ytterligare, och i många kretsar talas det om att säljare och kunder missar varandra helt när de möter varandra. En ny undersökning av Hubspot finner vi 7 tydliga tecken på detta.

Topics: Inbound Sales Försäljningschefen

Bli herre över B2B-säljtratten med hjälp av inbound marketing

Som B2B-säljare är du säkerligen bekant med säljtratten (sales funnel).

Då har du därmed känt en frustration över att prospekts inte tar sig vidare i denna tratt. Du har dialog med dem, men de skjuter på beslutet, besöker er webbplats men tar sig inte vidare till köpbeslut. Inbound marketing är ett sätt att locka rätt B2B-köpare, och sedan med innehåll hjälpa dem att röra sig vidare i resan mot köpmognad. Här förklarar vi hur det fungerar. 

Topics: Inbound Marketing Inbound Sales B2B Försäljningschefen

3 karaktärsdrag hos en modern B2B försäljningschef

Försäljningschefens roll har förändrats enormt de senaste åren. Kraven har ökat och förändrats, då köparens beteende har förändrats. 

Så vad behöver du som modern försäljningschef bemästra och förstå i ditt ledarskap för att lyckas?

Topics: Inbound Sales försäljningsstrategi B2B Försäljningschefen