Följ vår blogg kring inbound marketing

Checklistan - innan din marknadskampanj lanseras


Marknadskampanjarbete. Vilken resa, varje gång. Hårt jobb och slit från hela marknadsteamet för att ta kampanjen från start till lansering. Sedan går det några dagar, en vecka, några veckor, en månad. Magkänslan är omöjlig att vifta bort och obefintlig data talar sitt tydliga språk. Kampanjen ger ingenting. Nu börjar paniken i leden. Vad har vi missat? Har vi ens tillräcklig data för att felsöka?
Följ vår checklista och ge din digitala kampanj ett säkrare start nästa gång. 

Topics: Inbound Marketing Marketing Automation

GDPR - det här behöver du veta om den nya dataförordningen

Om ganska exakt ett år, den 25:e maj 2018, träder EU:s nya dataskyddsförordning i kraft. GDPR (General Data Protection Regulation) kommer att ersätta den mer kända PUL (personuppgiftslagen) och innebära en större trygghet för individen. Vad innebär den då för oss som marknadsförare? Vi listar de viktigaste punkterna att känna till om den nya lagen.

Topics: Inbound Marketing Marketing Automation Content Marketing Marknadschefen

"Min kund är inte digital så inbound marketing är värdelöst"


När vi började med inbound marketing för ett antal år sedan fick jag ofta höra följande citat i kundmöten - "vår kund är inte digital, så att jobba digitalt är ganska meningslöst". Ett annan vanlig invändning var att "vår tjänst är så komplex att det krävs att vi pratar med kunden för att han/hon ska förstå kundvärdet". Mycket har hänt sedan dess men fortfarande så får vi höra åtminstone ett av dessa citat, än idag. Varför är det så?

Topics: Inbound Marketing Buyer Persona Marknadschefen Försäljningschefen

Sökoptimera er blogg: 5 saker att tänka på!

Visst kan man bara spekulera i vad en marknadschef drömmer om på natten år 2017, men en första plats på Googles resultatsida är nog ingen alltför vågad gissning. Framför allt en placering som man inte behöver betala för. Blogginlägg kan vara ett enkelt sätt att nå dit, och i denna artikel berättar vi hur du bör tänka när du vill sökmotoroptimera bloggen.

Topics: Inbound Marketing Marknadschefen

Digital Transformation - Dags att se över er organisation?

Ska du rekrytera nya stjärnor till ditt sälj- och marknadsteam? Då kanske följande tips kan hjälpa dig när du ska prioritera expertis som ni letar efter?

Marknad- och säljavdelningar kan inte jobba i silos. Det är ingen nyhet. 

Men hur förflyttar man sig från en traditionell sälj- och marknadsorganisation till ett team som är mer anpassad efter kunden?

Topics: Inbound Marketing Inbound Sales Marknadschefen B2B Försäljningschefen Rekrytering HR-chefen

Hubspot vs Act-on - and the winner is...

Att välja ett system som stöttar företagets säljprocess och struktur på rätt sätt är svårt. Alla system har sina styrkor och svagheter och i denna artikel går vi igenom hur Act-On står sig mot Hubspot, två stora aktörer inom marketing automation. Just för att göra ditt val lättare.

Topics: Inbound Marketing Marketing Automation Content Marketing Marknadschefen Hubspot

Experten Joakim Arhammar berättar: Så får du ditt team att blogga!


Inbound marketing och content marketing bygger på innehåll som publiceras i kanalerna som företaget äger, exempelvis en blogg. Många av de företag som sadlat om till inbound och digital marknadsföring upplever det som en utmaning att säkerställa ett kontinuerligt inflöde av artiklar.

Vi har pratat med experten Joakim Arhammar om hur man löser denna utmaning.

Topics: Inbound Marketing Marknadschefen

CRM-systemet: Riskanalys är A och O!

Innan ni väljer ett nytt CRM-system bör ni göra en risk- och nulägesanalys. Genom att veta hur er nuvarande situation och processer ser ut, samt vad det är ni vill åstadkomma, skapar ni en bättre grund för att välja rätt. Dessutom kan ni se till att lösningen anpassas på bästa sätt.

Topics: CRM Inbound Marketing Försäljningschefen

3 tips på vägen: Säkerställ att ni når resultat med er Marketing Automation-lösning!

Har du köpt en sportbil och sitter på garageuppfarten och lyssnar på radion när du istället skulle kunna njuta av kurviga vägar på väg till en god glass i solen på favoritfiket?

Den meningen kommer ofta upp i möten med kunder som redan gjort en investering i marketing automation eller inbound marketing. Förvånande många företag missar ett antal vitala delar av att få resultat i sin insatser. Jag tänkte i denna artikel ta upp ett antal delar som jag tycker är viktiga för att få ett lyckat resultat och slippa sitta där på garageuppfarten och sukta efter att få styra sin sportbil mot glassen i Vaxholm.

Topics: Inbound Marketing Marketing Automation Marknadschefen Försäljningschefen

Så bidrar marknadschefen till en organisation med kunden i fokus!

I denna artiklar belyser jag två saker som marknadschefen bör ta ägandeskap över för att bidra till att att säkerställa att ni ligger i framkant och har en organisation som sätter kunden i fokus. Vi måste förstå vem kunden är men också vad våra mål och vad och hur vi säljer. 

Topics: Inbound Marketing Inbound Sales Content Marketing Marknadschefen