Följ vår blogg kring inbound marketing

GDPR - det här behöver du veta om den nya dataförordningen

Om ganska exakt ett år, den 25:e maj 2018, träder EU:s nya dataskyddsförordning i kraft. GDPR (General Data Protection Regulation) kommer att ersätta den mer kända PUL (personuppgiftslagen) och innebära en större trygghet för individen. Vad innebär den då för oss som marknadsförare? Vi listar de viktigaste punkterna att känna till om den nya lagen.

Topics: Inbound Marketing Marketing Automation Content Marketing Marknadschefen

Hubspot vs Act-on - and the winner is...

Att välja ett system som stöttar företagets säljprocess och struktur på rätt sätt är svårt. Alla system har sina styrkor och svagheter och i denna artikel går vi igenom hur Act-On står sig mot Hubspot, två stora aktörer inom marketing automation. Just för att göra ditt val lättare.

Topics: Inbound Marketing Marketing Automation Content Marketing Marknadschefen Hubspot

Marketing automation i sociala medier - så funkar det

En väl utformad marketing automation-strategi är A och O för att driva leads vidare till nästa steg i köpresan.

Väl utformad marketing automation omfattar arbete kring smart content, smarta CTA:er, e-postutskick och smarta listor, det handlar inte bara om att maila vid rätt till, det handlar om hela kundupplevelsen - från första point of contact tills hela kundcykeln. 

Topics: Marketing Automation Content Marketing Marknadschefen LinkedIn Sociala medier

Så bidrar marknadschefen till en organisation med kunden i fokus!

I denna artiklar belyser jag två saker som marknadschefen bör ta ägandeskap över för att bidra till att att säkerställa att ni ligger i framkant och har en organisation som sätter kunden i fokus. Vi måste förstå vem kunden är men också vad våra mål och vad och hur vi säljer. 

Topics: Inbound Marketing Inbound Sales Content Marketing Marknadschefen

3 saker du inte får missa när du skriver en bloggpost för B2B-köparen!

Att ha en företagsblogg idag är lika självklart som att dricka sitt morgonkaffe. Men att hålla bloggen vid liv kan vara en utmaning. Här kommer 3 enkla tips kring hur ni kan hålla er företagsblogg vid liv, samt se till att den genererar leads, vilket väl ändå är poängen med en B2B-blogg?

Att ha en väl fungerande och kontinuerligt uppdaterad blogg, är en inkomstkälla och ett konkurrensverktyg som du som marknadschef inte vill gå miste om inom B2B.

Topics: Inbound Marketing Content Marketing Marknadschefen B2B

Därför beror er leadsgenerering på hur ni delar ert innehåll.

Content marketing. Du som försäljningschef har säkert hört begreppet flera gånger; i kombination med att "Det fungerar väldigt bra för att generera leads". Och så har du lagt märke till att ert företag skapar innehåll i rasande takt.

Men trots allt detta innehåll som skapas, fungerar content marketing inte speciellt bra för många företag, i alla fall när det gäller att leadsgenerering.Hur kan du som försäljningschef vända på detta? 

Topics: Social Selling Content Marketing Marknadschefen Försäljningschefen

Därför fungerar er content marketing inte som den ska

Content marketing har nog aldrig haft en starkare ställning än nu. Anledningen är enkel: Content marketing lovar fler och bättre leads. Resultatet är såklart att marknadsavdelningar över hela världen skapar innehåll i rasande fart. Men content marketing handlar inte bara om att skapa bra innehåll. Tyvärr. 

 

Topics: Content Marketing Marknadschefen Försäljningschefen

Vår kund uppmuntrade till bloggning via en afterwork

Ibland får vi frågor från företag om hur man får sitt team att börja blogga. Oftast är det ett team som inte har innehållsskapande på sin agenda utan jobbar med andra frågor, som exempelvis affärsutveckling, försäljning eller liknande områden. I detta blogginlägg berättar vi om ett case som är så briljant att vi vill se fler sådana.

Topics: Inbound Marketing Content Marketing Marknadschefen

Boken för dig som tröttnat på att köpa reklam (och ringa kalla samtal)

Och så har den då äntligen hamnat på Doideas skrivbord - Joakim Arhammars och Pontus Staunstrups Content marketing för alla. Den som har följt diskussionen på bloggar och i sociala medier kan inte ha undgått att boken har varit efterlängtad. Men håller den vad den lovar?

Topics: Content Marketing Marknadschefen Försäljningschefen

Därför ger inbound marketing mer effekt än native advertising

Is Content Marketing More Effective Than Native Advertising? frågade sig Marketing Insider Group härom veckan och svaret var ett rungande "ja". För att ta detta ett steg längre vill jag driva tesen att inbound marketing, där content marketing ingår som en del av metodiken, är effektivast.

Topics: Inbound Marketing Content Marketing Marknadschefen