Följ vår blogg kring inbound marketing

James Pember: "Tänk på vad som krävs för att behålla medarbetarna"


I juni hade vi på Doidea äran att hälsa James Pember välkommen som talare hos oss. James jobbar mycket med och föreläser om frågor gällande motivation av anställda och hur man får de att prestera på topp. Med andra ord frågor som alltid är aktuella för säljchefen. Vi följer upp hans presentation med detta gästinlägg.  

Topics: B2B Försäljningschefen

Säljarens närvaro i digitala kanaler - så tar ni den från passiv till aktiv


De flesta säljarna skulle idag svara "ja" på frågan om de använder digitala kanaler i sitt arbete. "LinkedIn" skulle också vara svaret på vilken kanal de i så fall använder mest. Men använder de verkligen digitala kanaler eller finns de bara där? Skillnaden mellan en säljares passiva och aktiva roll på LinkedIn kan idag härledas till mätbara försäljningsresultat. Hur tar man sig då från passiv till aktiv? Vi ger dig några tips på vägen.

Topics: Social Selling B2B Försäljningschefen LinkedIn Sociala medier

Hur teknikutvecklingen påverkar B2B-köparen och därför B2B-säljaren

 

 

Nu är det bevisat - kunder vill inte prata med säljare, åtminstone inte tidigt i köpresan. De föredrar att googla sig fram till olika lösningsalternativ och utvärderar dessa sedan på webbplatser och i sociala medier. Utanför stannar den stackars säljaren. Hur ska han eller hon anpassa sig till denna nya verklighet? 

Topics: Social Selling B2B Försäljningschefen

Digital Transformation - Dags att se över er organisation?

Ska du rekrytera nya stjärnor till ditt sälj- och marknadsteam? Då kanske följande tips kan hjälpa dig när du ska prioritera expertis som ni letar efter?

Marknad- och säljavdelningar kan inte jobba i silos. Det är ingen nyhet. 

Men hur förflyttar man sig från en traditionell sälj- och marknadsorganisation till ett team som är mer anpassad efter kunden?

Topics: Inbound Marketing Inbound Sales Marknadschefen B2B Försäljningschefen Rekrytering HR-chefen

Bli en stjärnsäljare - våga släppa affärer som aldrig kommer att bli av!

Hur många gånger har du inte kommit in på ett säljmöte och för fjärde gången hört din kollega berätta om en affär som sitter fast på samma ställe i er säljprocess? När försäljningschefen frågar om affären kommer där ett antal ursäkter kring varför processen tar tid men också ett utlovade om att detta är en stor och viktig affär som snart kommer att vara i mål. 

Topics: B2B Försäljningschefen

HubSpot - Marketing Automation som är bäst för ökad B2B försäljning

I denna bloggpost talar vi om marketing automation-plattformen som G2crowd rankar högst utav alla!

Systemet som har samlat alla delar som ingår i en digital online-närvaro, med öka försäljningen B2B, och som vässar till CRM:et med det lilla extra! 

Vi har tittat närmare på systemet och levererar i denna bloggpost anledningarna till att G2crowd rankar Hubspot så högt.

Topics: Inbound Marketing Marketing Automation Marknadschefen B2B Försäljningschefen

3 saker du inte får missa när du skriver en bloggpost för B2B-köparen!

Att ha en företagsblogg idag är lika självklart som att dricka sitt morgonkaffe. Men att hålla bloggen vid liv kan vara en utmaning. Här kommer 3 enkla tips kring hur ni kan hålla er företagsblogg vid liv, samt se till att den genererar leads, vilket väl ändå är poängen med en B2B-blogg?

Att ha en väl fungerande och kontinuerligt uppdaterad blogg, är en inkomstkälla och ett konkurrensverktyg som du som marknadschef inte vill gå miste om inom B2B.

Topics: Inbound Marketing Content Marketing Marknadschefen B2B

Försäljningschefens guide till social selling

Social selling är en trend som fortfarande är mer hype än verklighet enligt Trendrapporten: Så tänker och jobbar dagens säljavdelningar.

Rapporten är baserad på en undersökning Hubspot gjorde med över 4 000 B2B-företag i USA. Vi kommer i denna bloggpost berätta om nyckelinsikter om hur säljare jobbar idag, berätta mer om social selling som koncept samt ge dig en guide till hur ditt team kommer igång. 

Topics: Social Selling B2B Försäljningschefen

Så jobbar och prioriterar dagens B2B-säljavdelningar

Får du som B2B-säljare in kvalitativa leads ifrån marknad som du kan stänga affärer på som säljare? Får du som säljare in kvalitativa leads som du kan konvertera till kunder?

För det är väl de som är huvudprioritering i samarbetet mellan sälj och marknad?

I denna artikel kan du läsa om fyra områden kring hur säljavdelningar jobbar idag. Det är baserat på en undersökning som Hubspot gjort där man har kontaktat över 4 000 företag världen över. Hur prioriterar dagens säljavdelningar? 

Topics: Inbound Sales Social Selling prospektering B2B Försäljningschefen

Bli herre över B2B-säljtratten med hjälp av inbound marketing

Som B2B-säljare är du säkerligen bekant med säljtratten (sales funnel).

Då har du därmed känt en frustration över att prospekts inte tar sig vidare i denna tratt. Du har dialog med dem, men de skjuter på beslutet, besöker er webbplats men tar sig inte vidare till köpbeslut. Inbound marketing är ett sätt att locka rätt B2B-köpare, och sedan med innehåll hjälpa dem att röra sig vidare i resan mot köpmognad. Här förklarar vi hur det fungerar. 

Topics: Inbound Marketing Inbound Sales B2B Försäljningschefen