Följ vår blogg kring inbound marketing

Sökordsannonsering eller sökmotoroptimering? Eller både och?

google-ppc-seo-427759-edited.png

Google är och förblir viktigast när du vill nå potentiella kunder. Men hur ska man tänka kring vilket som är det bästa och mest effektiva sättet för att synas där? Valet står mellan sökordsannonsering (Pay-Per-Click, PPC) och sökmotoroptimering (Search Engine Optimization, SEO). Den här artikeln ska förklara skillnaden och fördelarna hos vardera.



PPC och SEO är alltså de två huvudsakliga sätten att nå potentiella kunder på Google, och det är viktigt att förstå skillnaden mellan dem.

  • Sökordsannonsering är betald reklam på Google. PPC-annonserna visas ovanför de organiska sökresultaten. Vanligtvis är de tre första resultaten för en sökning annonser. För några veckor sedan skrev Google att annonserna på höger sida kommer att tas bort, men resten kommer inte att förändras. Googles största intäkter kommer från dessa annonser.
  • Sökmotoroptimering handlar om att få din webbplats att ranka högt i organiska sökresultat. Du kan inte betala Google för placering i de organiska resultaten, eftersom Google har en algoritm som bestämmer hur varje sida på din webbplats rankas för olika sökord.


Därför sökmotoroptimering

Organisk trafik är gratis trafik, och det är den största fördelen med SEO. Sökmotoroptimering behöver inte kosta något, och det kan dessutom göras in-house. Det kan dock ta några veckor för att rankas högt för ett visst sökord och hur snabbt det går beror på hur konkurrenskraftiga dina sökord är i din bransch.

Googles algoritm förändras, så sökmotoroptimering är aldrig statisk. Gör du din hemläxa, försvinner dina insatser dock inte över en natt. SEO bör ses som en långsiktig strategi, med en överlägsen ROI.

 

Därför sökordsannonsering

Perfekt om du vill uppnå mål på kort tid. Sökordsannonsering ger snabbare resultat, framför allt när du kan rikta annonserna mot specifika målgrupper (intresse och/eller geografi). PPC är också perfekt för tidsbundna kampanjer (jul eller påsk, OS, fotbolls-VM, och så vidare).

En viktig sak att tänka på är den typ av produkt eller tjänst du marknadsför. Det finns rapporter från nischade verksamheter som använde sökordsannonsering och som fick lysande resultat i flera år, men allt eftersom fler och fler annonserade fick massor av fel trafik till sin sajt. Samma företag slutade alltså köpa och upplevde inte någon större skillnad gällande trafik till sina webbplatser. Från deras perspektiv verkar PPC fungera bättre för B2C.

Så även om sökordsannonsering erbjuder omedelbar tillfredsställelse och synlighet, kan det bli en dyr affär, beroende på säsong och bransch.

Hur du ska välja beror på dina mål

I vissa marknadsföringskretsar använder man liknelsen "med sökordsannonsering kan du lyfta, medan du flyger med sökmotoroptimering". Andra säger att PPC är en spurt medan SEO ett maraton. Men för bästa resultat du behöver en blandning av båda.

Båda är ett bra sätt för att locka besökare och generera fler leads och kan användas tillsammans. Sökmotoroptimering är grunden, och varje företag bör se till att deras webbplats är optimerad.

PPC och SEO kan också komplettera varandra: Det har visat sig att organiska länkar som har en PPC-länk bredvid sig, kan få fler klick tack vare annonsen.

En sak att ha i bakhuvudet är Googles ständigt föränderliga algoritm. Namnen på dessa är ganska metaforiska (Panda, Hummingbird, och så vidare) och odramatiska men deras innebörd kan på nolltid förändra din organiska rankning. Så därför använder företag som har budgeten för det, sökordsannonsering som en "livlina".

Det bör också nämnas att det är väldigt svårt för små företag att rankas högt i organiska resultat. Är du småföretagare och undrar "varför är rankas jag inte topp 3 för detta?", så bör du tänka om.


Sammanfattning

PPC fungerar direkt, medan SEO ger större avkastning på lång sikt. Påverkar gör även andra kanaler som SMM (Social Media Marketing), content marketing, affiliate-program, och så vidare. Satsa brett och nå locka potentiella kunder till din webbplats. Och förresten, när du väl har de där så glöm inte att optimera din webbplats konvertering med call-to-actions, smart content, och mycket mer.

Ladda ner vår ebok

 

Topics: Inbound Marketing