Följ vår blogg kring inbound marketing

Samla in leads via seminarier - så gör du

seminarier-leads.png

Seminarier är ett bra sätt för ditt företag att samla in nya leads. Genom att deltagarna lämnar sina kontaktuppgifter, knyter värdefulla kontakter med branschkollegor och rekommenderar ditt företag vidare ökar möjligheten för ditt företag att göra affärer. Men det finns också flera fördelar för dig som företag att anordna ett seminarium. I den här bloggartikeln fokuserar vi på hur du kan samla in leads med hjälp av seminarier.

Att gå på ett seminarium kan vara ett trevligt inslag i jobbvardagen och anledningarna till att anmäla sig är flera. Vissa vill nätverka med branschkollegor medan andra är mer intresserade av ny kunskap. 

Leads via anmälningsformulär

Inför ditt seminarie har du troligtvis skapat en anmälningssida, du kanske har skickat ut ett nyhetsbrev och skrivit en bloggartikel om det. När någon anmäler sig till evenemanget måste hen lämna sina kontaktuppgifter. Oftast kan du välja vad du vill att besökaren ska fylla i när du skapar formuläret. Bestäm vilka frågor du vill ha svar på och vilka fält som är obligatoriska. Genom att lägga till ett fält med frågan om vad besökaren är intresserad av kan du redan nu börja förse personen med för hen relevant material, trots att det inte är dags för evenemanget ännu. Med hjälp av marketing automation hamnar kontakten direkt i rätt lista utifrån hens intressen.

Skapa en positiv bild av företaget

Ett seminarium kan också vara ett bra sätt för dig att skapa en positiv bild av företaget. Några av de som anmäler sig till eventet är troligtvis redan nyfikna på ditt företag. Nu har du chansen att verkligen få dem på kroken! Ett riktigt bra seminarie som både är intressant och relevant för målgruppen, ger deltagarna en möjlighet att knyta nya kontakter och erbjuder ny kunskap skapar en positiv bild av företaget. De flesta kommer ihåg ett lyckat event och det kommer troligtivsnämnas i andra sammanhang. Goda rekommendationer ska aldrig underskattas och kan både ge dig nya leads vid nästa evenemangstillfälle eller genom att någon blir nyfiken på ditt företag och letar upp dig online.

Nätverka med branschkollegor

En vanlig anledning till att många gillar att gå på seminarie är möjligheten att nätverka, att knyta kontakter och mingla med branschkollegor. Det gör också att ditt företag får möjlighet att träffa personer som skulle kunna vara potentiella kunder.

Bjud på kunskap

Vi människor gillar att lära oss nya saker, vi vill utvecklas. Det är vanligt att företag bjuder in gästföreläsare, det kan till exempel vara en expert på området som delar med sig av sin kunskap och inspirerar andra. Dessutom är en viktig aspekt när du planerar ett seminarium att det behöver ge deltagaren ett mervärde utöver själva evenemanget. Ny kunskap kan vara ett exempel på det. Men se till att välja rätt ämne, ett ämne som ligger rätt i tiden för din målgrupp. Det kommer inte bara locka fler deltagare utan visar också att ditt företag har koll på branschen och hänger med i svängarna.

Följ alltid upp!

Efter ett evenemang, oavsett format, är det alltid viktigt att följa upp med deltagarna. En utebliven uppföljning kan riskera en missad kund eller en värdefull ny kontakt. Ibland kan det kännas lite jobbigt att lyfta luren och slå numret till den för dig okände personen som laddade ner en guide från din hemsida för några dagar sedan. Men när samtalet istället går till en person som du faktiskt har träffat i verkligheten brukar samtalet kännas lättare. Om det dessutom är en person som har varit på ditt seminarium och visat stort intresse för ditt företag så får du inte missa chansen, det kan vara en potentiell kund. Bestäm redan innan seminariet hur ni ska jobba med uppföljningen. Vad ska tackmejlet innehålla och när ska det gå ut? När ska en säljare följa upp med ett samtal? En idé kan vara att låta en säljare vara avsändare, det underlättar för deltagaren att direkt kontakta rätt person om hen har frågor eller funderingar.

Sammanfattning

Anledningarna till att många gillar attdelta i seminarier är flera. Men det finns också många fördelar för ditt företag att anordna ett seminarie. Det ger dig en möjlighet att skapa en positiv bild av företaget, att nätverka med potentiella kunder och på så vis samla in fler leads.

Självklart är seminarier enbart ett sätt att samla leads. Vi har satt ihop en e-postkurs för dig som marknadschef där vi ger ovärderliga tips kring hur marknadsföring kan generera affärer.

 

Marknadschefens e-postkurs för att skapa fler B2B-leads!