Säljarens närvaro i digitala kanaler - så tar ni den från passiv till aktiv

Topics: Social Selling B2B Försäljningschefen LinkedIn Sociala medier

Från passiv till aktiv på LinkedIn
De flesta säljarna skulle idag svara "ja" på frågan om de använder digitala kanaler i sitt arbete. "LinkedIn" skulle också vara svaret på vilken kanal de i så fall använder mest. Men använder de verkligen digitala kanaler eller finns de bara där? Skillnaden mellan en säljares passiva och aktiva roll på LinkedIn kan idag härledas till mätbara försäljningsresultat. Hur tar man sig då från passiv till aktiv? Vi ger dig några tips på vägen.

Uppdatera profilen för affärer
Era potentiella kunder använder digitala kanaler precis lika mycket som rekryterare. Därför är det första steget till en säljares aktiva närvaro att uppdatera sin egen LinkedIn-profil. Från och med nu är säljarens profil inte en plats för en städad resumé utan snarare ett säljverktyg som ni kan anpassa efter era behov. Se till att alla säljare lägger upp proffessionella profilbilder och att er företagslogotyp finns synlig på deras profil. Utnyttja titelraden på profilen för att berätta vad ni kan erbjuda och hjälpa kunden med. Bifoga länkar till content som visar fördelarna med att jobba med just ert företag, gärna filmer eller case. Kom ihåg, du är precis lika sökbar som dina prospects och de som är intresserade av att komma i kontakt med dig kommer sannolikt börja med att kolla in din profil. Fler tips för en säljande LinkedIn-profil hittar du här.

Click me

Följ och lär
Det finns tonvis med kompetens och kunskap bland LinkedIns fler än 400 miljoner medlemmar. Hitta de personer som skriver artiklar och delar kunskapsom kan vara relevanta för era branschområden och framförallt era kunders. Genom att följa thought leaders inom aktuella branscher får säljarna en inblick i agendan och också ett försprång i kunddialogen. Jag vurmar, till exempel, mycket för att jobba bort glappet mellan sälj- och marknadsavdelningar genom inbound och följer därför bland andra Jill Rowley och Tamara Schenk. Hitta era egna favoriter och dela kunskapen vidare till ditt nätverk. Glöm inte att skriva en egen kommentar eller notis, så att alla hänger med på varför du delar just det inlägget.

Ta initiativ till kontakt
Ge säljarna i uppgift att leta upp befintliga kunder på LinkedIn och skapa kontakt med dem. Här finns det ett viktigt grepp som tydligt skiljer en aktiv användare från passiv. Skriv ett personligt meddelande till kunden, berätta varför du vill skapa kontakt och även gärna, om du träffat kunden, referera till var ni sågs senast. Lägg grunden till en god relation. Finns det sedan läge att svara på frågor eller kunden/prospects råd så kom ihåg husregel nummer ett: pitcha inte, ge insikter.

Anslut till grupper
En bra start för att gå från passiv till aktiv är också att gå med i grupper på LinkedIn som är kopplade till ert affärsområde. Säljarna bör tillbringa tid i valda grupper för att se vad som diskuteras och om de kan vara till hjälp i någon diskussion. Att följa med i grupper är också ett bra sätt att lära sig att fångaupp köpsignaler digitalt. Viktigt att repetera: Säljarna bör ge insikter och råd i syfte att hjälpa och lämna hisspitchen hemma.

Skapa eget innehåll
När säljarna fått upp aktiviteten och känner sig varma i kläderna, låt dem ta det hela till nästa nivå och uppmuntra dem att skriva egna artiklar. För att nå fram med eget innehåll är kvalitet är viktigt och genuinitet avgörande. De måste försöka att hitta ämnen och utmaningar inom er affär som säljarna brinner extra för. Sätt er tillsammans, ta tio minuter från säljmötet och kom upp med intressanta uppslag att skriva om. En personlig artikel som ger insikter och råd om typiska pain points för kunden, utan att någonstans försöka lyfta era egna produkter och tjänster, är målet.

Sammanfattning

Från en uppdaterad profil via följande och närvaro i grupper - stegen från passiv till aktiv användare på LinkedIn måste planeras noga. Säljchefen är, precis som i allt annat, ansvarig för att avdelningen utvecklas åt detta håll i rätt takt.

Vill du veta mer om hur du får in avdelning att briljera i digitala kanaler? Ladda ner vår guide nedan! 

 

Click me