Följ vår blogg kring inbound marketing

”Marknadschefer måste jobba ännu mer med intern marknadsföring"


Kundfokus kommer att avgöra val av leverantör framöver. Det betyder att varumärket kommer att vara viktigare än någonsin. Man måste se upp för värdeläckage av varumärket och jobba mer med de små detaljerna, säger Johan Claesson, marknadschef på Fortnox.

Topics: Marknadschefen Fokus marknadschef

3 tips för ökad användarvänlighet


En positiv användarupplevelse är nästan ett måste för att få din webbplats att leverera och din kommunikation att fungera som du vill. Det finns en hel uppsjö av saker som man bör titta på för att optimera besökarnas flöden. Både ur deras synvinkel så att de kan göra det de vill - och ur din så att de gör det du vill.

Topics: Webbutveckling Fokus marknadschef

Doideas blogg - en av Sveriges 30 bästa företagsbloggar för andra året i rad!


Expertvalet har för andra året i rad utsett Sveriges 30 bästa företagsbloggar 
och vi på Doidea är otroligt stolta och glada över att ha fått en plats på listan igen! Tillsammans med större företag som Fortum och Telia finns dessutom två av våra kunder med på listan, Kon-IT och CRM-konsulterna.

Med kriterier som att innehållet på vår blogg håller hög klass, är värdeskapande, har minimalistisk design och regelbundna, bra uppdateringar fick vi en glädjande plats på listan över Sveriges 30 bästa företagsbloggar. Vi är glada över att vi kan skapa innehåll som tilltalar majoriteten av vår målgrupp och älskar att dela med oss av vår expertis på bloggen. Vi tror starkt på att utbilda både kunder och bloggläsare och är därför generösa med vår kunskap inom inbound marketing, det område som vi förstås brinner extra starkt för.

Topics: Doidea Marknadschefen Försäljningschefen Fokus marknadschef

James Pember: "Tänk på vad som krävs för att behålla medarbetarna"


I juni hade vi på Doidea äran att hälsa James Pember välkommen som talare hos oss. James jobbar mycket med och föreläser om frågor gällande motivation av anställda och hur man får de att prestera på topp. Med andra ord frågor som alltid är aktuella för säljchefen. Vi följer upp hans presentation med detta gästinlägg.  

Topics: B2B Försäljningschefen

Användarvänlighet - för en friktionsfri köpresa

Du lägger ner oändligt med tid på att skapa en kampanj. Det ska skapas buyer personas, byggas köpresor, konverteringsmaterial, landningssidor och call to action-knappar till de olika faserna.  När kampanjen sedan publiceras konverterar den ändå alldeles för dåligt. Vad kan du ha gjort för fel? 

Topics: Köpresa Webbutveckling

"Insikter baserade på fakta allt viktigare i marknadsföringen"


Allt fler marknadsförare kommer att behöva välja bort kanaler, men då med rätt underlag i händerna. Det säger Clas Ohlsons marknadschef Sema Schmidt gällande utmaningarna inom marknadsföringen det närmaste året. Läs vår intervju med henne! 

Topics: Marknadschefen

Konvertera mera - så här ska du tänka


Idag är det nästan lika självklart för företag att ha en hemsida som för företagaren att ha ett visitkort. Hemsidor är inte bara nice to have utan need to have - och alltfler upptäcker denna kanal som en källa där potentiella kunder (leads) genereras. Om du är en av dem och vill få så många leads som möjligt, bör du tänka till kring konverteringsoptimering. Läs hur det funkar!  

Topics: Marknadschefen Konvertering

"Vi måste ifrågasätta sättet vi hittills mätt marknadsföring på"


Det har aldrig varit enklare att skapa en relation med sina kunder. Lär dig vad de förväntar sig, utveckla ditt innehåll och kanaler därefter och möt dem på de platser och de enheter de vill bli mötta på, med text, bild, video. Det låter enkelt men utmaningarna är många menar Anna Ström, marknadschef på Microsoft. Kunden blir alltmer påläst och relevans avgörande för att nå fram.

Den moderna marknadschefen behöver vara modig, våga prova nya vägar, kunna förstå och analysera data och framförallt lyckas att ena sälj och marknad till ett tight team.

Topics: Marknadschefen Fokus marknadschef

Effektivisera din webbanalys

Marknadsavdelningen har fått mejl. Din webmaster har äntligen hunnit lägga in det där scriptet i sajten du bad om förra veckan för att kunna tracka dina följare på sociala medier. Nu kan du börja med segmentering och analys av de senaste kampanjerna. Sedan hör du talas om ett nytt script som behövs för att hantera dina annonser och retargeting. Ännu ett mejl till din webmaster och ännu ett script i sajtens källkod och så fortsätter du. 

Topics: Marknadschefen Webbutveckling

"Många aktörer vill hellre skapa bra kampanjer än bra produkter"


Kundupplevelsen och användarupplevelsen kommer att forma marknadsföringen framöver, samtidigt som automatisering bIir allt viktigare. Men företagen bör i sin iver att skapa bra kampanjer inte glömma bort att först och främst skapa bra produkter. Det säger Mattias Sjöstrand, försäljnings- och marknadschef på ApoEx.

Topics: Marknadschefen