Inbound recruiting - rekrytera människor som blir er starkaste konkurrensfördel!

Topics: Marknadschefen Inbound recruiting Rekrytering HR-chefen

rekrytera med inbound marketing-507956-edited.jpg

I genomsnitt kostar en felrekrytering 700 000 kronor...

En undersökning från PWC och Poolia visar att bara 45 procent av de stora företagens rekryteringar, och 52 procent av småföretagens rekryteringar, är mycket lyckade. Kan företag ta större ägandeskap av ledsgenerering av nya talanger själva?

Hur kan man nyttja sina egna kanaler och interna kontakter på företaget för att attrahera talanger? Kan man göra det baserat på samma grundprinciper som inom inbound marketing? 

Inbound marketing handlar om att hjälpa och serva vår idealkund med innehåll som påvisar att ditt företag, dess kultur och kompetens är den perfekta matchen för att din idealkund med hjälp av din service, tjänst eller produkt ska bli hjälte i organisationen - med andra ord: Din beslutsfattare skall kunna göra sitt jobb bättre för att nå sina mål.

Är du inte Google, så måste du jobba på ditt varumärke för att attrahera rätt talanger!

En av mina förebilder inom team building och rekrytering är Googles Laszlo Bock. Han har gjort ett gediget jobb kring att utveckla och behålla anställda.

Är man ett företag som är så etablerat som Google, står man kanske inte inför ett utmaning att få in ansökningar utan snarare att få in rätt ansökningar och hinna/kunna selektera de mest relevanta kandidaterna. 

Ett mindre känt varumärke måste jobba mer med sin kommunikation som potentiell arbetsgivare och kultur för att påvisa en attraktiv arbetsplats. Men alla arbetsplatser passar ju inte alla anställda, så vet man med sig att man ska anställa ett flertal personer under låt oss säga en treårsperiod, då är det optimalt att kunna bli hittad av kandidater som attraheras av just er kultur. 

Inbound marketing i sin linda

När man jobbar med inbound marketing ser man till att guida, hjälpa och serva kunder genom content marketing i olika kanaler – offline och online - för att skapa uppmärksamhet kring sina tjänster och produkter utan att egentligen prata om produkt och service - fokuset är att skapa en relation.

Denna metod skapar en möjlighet att väcka intresse hos nya potentiella kunder som inte känner till er, men som genom ert innehåll; ser att ni delar värderingar och har specialistkompetens som kan hjälpa köparna att lösa sina utmaningar.

Det är viktigt att förstå vem ens idealkund är och mappa ut hur man med innehåll kan hjälpa denne, styrt av dennes utmaningar.

Det skulle till exempel kunna vara en marknadschef som vill förstå marknadstrender och verifiera att man är på rätt bana, metoder som stöttar trenden eller verktygsstöd som supporterar metoden.

När man har mappat upp detta, kan man i alla dialoger med nya kunder försöka förstå deras utmaning, baserat på konversationen, och därmed kommunicera relevant innehåll. 

Är kunden i en fas där hen behöver: verifiera trender, förstå tillgängliga metoder eller anskaffa systemstöd och/eller en leverantör som stöttar metoden?

Oavsett kanal, kan företaget på en synkat sätt kommunicera rätt budskap anpassat för den enskilda individen.

I rekryteringssyfte kan man jämföra det med att alla på Google tydligt vet hur de ska vara en ambassadör för företaget och är stolta över att vara det.

Är man stolt över sitt innehåll och sitt företag och dess kultur är man benägen att dela innehållet. Har företaget släppt en rykande färsk trendrapport eller video som kanske till och med anställda på företaget varit delaktiga i att ta fram – då delar dina anställda (dina brand ambassadörer) ditt innehåll.

Eller när ni hör personer som är varken kunder eller anställda som hittat till er rapport och som som talar gott om den och delar den i sitt nätverk, bingo! 

Inbound recruiting stöttas av inbound marketing!

Är man ett företag i tillväxt som skall rekryterar – låt dina anställda vara med i processen, låt dem vara delaktiga i resan mot att skapa ett dröm-team. Det är ett faktum att kontakter och relationer är guld värt – så vem sitter på ditt företags nästa och mest lämpade anställda? Är det dina anställda eller rekryteringsbolaget? 

Äg dina framtida talanger själv, genom ett eget "CRM" för kandidater.

Bra anställda är oftast anställda någon annanstans och är inte aktiva i sitt jobbsökande.

Med inbound marketing kan du engagera dem i en dialog kring deras utmaningar i sin roll (när de söker på trender och metoder som hjälper dem att göra sitt jobb enklare), möt dina framtida talanger i en annan dialog än ”Sök detta jobb”, engagera dina anställda och låt dem vara de bästa påverkare som med stolthet delar er trendrapport om egenskaper som en modern marknadschef ska besitta. De kan med sitt nätverk locka in er nästa stjärna.

Eller kanske ännu bättre, engagera dina kunder, som vet att ni blir starkare om ni hittar ytterligare en projektledare nu när ni ska växa tack vare deras tro på er!

Låt dem dela ert innehåll kring er expertis med sitt nätverk, som blir imponerade av vad ni gör. 

Vårda dina anställda och dina kunder, så vårdar de ditt team, för vem äger ditt varumärke?

Ge dina prospekts till rekryteringsbolaget istället för tvärtom...

Vad är din process kring rekrytering i en tid då HR-branschen ställs inför många frågor och få svar; kring långa och dyra processer?

Vi kommer alltid behöva specialister som kan hjälpa oss att selektera bland våra kandidater om vi står inför ett val mellan två, tre stycken och magkänslan säger något annat - den känslan är ofta fel – då behöver vi HR-branschen som kan göra alla tester och supportera med case.

Borde processen vara omvänd? 

Är det ditt företag som ska ge rekryteringsbolaget era topp tre heta kandidater? Dessa kandidater kan ni hitta när ni grävt där ni står - i ert nätverk!

Gå igenom vår Guide: så skapar du fler leads inom B2B och fundera på följande: Hur kan jag applicera detta på vår rekryteringsprocess?

Marknadschefens e-postkurs för att skapa fler B2B-leads!