Följ vår blogg kring inbound marketing

Marketing automation – det nya svarta?

Marketing automation

Tänk dig ett system som genererar riktiga, kvalitativa leads och bidrar till fler affärer - utan manuell handpåläggning. Tar man tempen på snacket i branschen heter systemet marketing automation, en taktik och ett verkyg som möjliggör affärsdrivande marknadsföring. Men överträffar dikten verkligheten?

I den bästa av alla världar är marketing automation en mjukvara och taktik som får företag att sälja som världens största e-handlare - alltså att vårda leads med mycket personlig, användbart innehåll som hjälper till att konvertera dessa till kunder - och kunder till nöjda kunder. Denna typ av marketing automation genererar nya intäkter för företag och därmed i längden en god avkastning på de investeringar (ROI) som krävs.

 

[Edit: Nedan tips och infografik kommer från Hubspots artikel What is marketing automation

Som att ta hand om en krukväxt

vxt1.jpg
Grafik: Hubspot.com

 

Även om det är inte den lättaste marknadsföringstaktiken, så är den inte oöverkomlig. Ponera att du försöker få en krukväxt att växa. Först behöver du bördig jord. Du behöver också frön och sist men inte minst vatten. Det är inte riskfritt, men inte alls omöjligt. Enligt vårt synsätt, ser effektiv marketing automation ut som att ta han hand om en växt. När allt kommer omkring, hoppas vi att vi har vårdat dina leads (fröna) tillräckligt bra för att få faktiskta, betalande kunder (den fullvuxna växten).

Verkligheten ser annorlunda ut. Som term har "marketing automation" blivit ett buzzword, som av många marknadsförare anses  vara den enda lösningen för tillväxt, inklusive arbetet som krävs för att generera nya leads. Denna missuppfattning har som resultat att många marknadsförare sitter med sofistikerade verktyg för att automatisera mitten av säljtratten, men ingen lösning för att generera nya leads som kan vårdas i första hand.

vxt2.jpg
Grafik: Hubspot.com

Konsekvensen blir att företagen köper listor över e-postadresser som ska vårdas - istället för att generera inkommande leads. Det är en snabb, men ingen långsiktig lösning som skapar grogrund för en frisk, lång relation med dina potentiella kunder. Om man återigen jämför med växten som vi försöker att få att växa är det ungefär som att använda gödsel eller andra kemiska hjälpmedel. Visst, det verkar som en bra quick fix - men det betyder inte att växten mår särskilt bra av det. Marketing automation är inte bara e-postutskick.


Sex områden att ha koll på inför marketing automation

För ett par veckor sedan skrev Malin Sjöman att företag inte ska köpa ett marketing automation-system förrän de har koll på sex områden.

[Edit: Istället för att sammanfatta Malins tips länkar vi endast till artikeln]. 

 

 

Ett tips - börja i mindre skala

[Edit: Malins artikel diskuterades flitigt i sociala medier och nedan sammanfattar jag argumenten som jag tycker är nyttigast]. 

Visst är det en bra idé att ha koll på vad du vill uppnå, vem du vill nå och vad du vill ha sagt. Men det är mycket få marknadsavdelningar som har allt på plats gällande områdena ovan. Så börja i lite skala. Mycket av insikterna och kanske även strategin kan växa fram efterhand när du testar och mäter.

I slutändan kan förmågan att vaska fram heta leads ur det stora bruset och få dem att konvertera till kunder göra underverk för din säljprocess!

Vad krävs för att få resultat med leadsgenerering? Ladda ner gratis rapport!

 

Topics: Marketing Automation