Best practice hur du arbetar med Eventbrite och Hubspot

Topics: Marketing Automation

eventbrite_hubspot.png
Om du vill sätt upp en anmälningssida till ett evenemang finns det en uppsjö av verktyg att välja bland. På Doidea jobbar vi med Eventbrite, som är väldigt användarvänligt och smidigt. I denna artikel ska jag berätta hur du med hjälp av funktioner i Hubspot och Eventbrite förbereder dina besökare inför evenemanget och hur du bearbetar dem på bästa sätt efter.

Enligt egen utsago hanterar Eventbrite cirka 2 miljoner evenememang varje år!  Med hjälp av Eventbrite kan du administrera allt ifrån landingssidor till biljetter och besökare.

Förbered din besökare

När en besökare har registrerat sig till ett evenemang kan du arbeta med Hubspots flöden för att förbereda besökaren på bästa möjliga sätt.

Din besökare bör vara påläst om vissa utmaningar, möjligheter eller svårigheter om ämnen som tas upp under evenemanget. För att ge henom denna information kan du arbeta med marketing automation och utifrån tidsbaserade kriterier skicka ut mejl (eller tilldela uppgifter till säljare). 

Tips inför eventet:

Skapa ett flöde som körs kring ett specifikt datum. Du kan sedan sätta upp så att olika aktiviteter körs ett visst antal dagar innan evenemanget.

workflowevent.pngPå bilden rullas besökaren till evenemanget in i ett workflow när hen har registrerat sig.

 

Bearbeta din besökare och din icke-besökare 

För att evenemanget ska kunna genera affärer och ge maximal effekt måste ni ha en plan på hur ni följer upp besökarna. Även de som var registrerade men inte deltog bör fångas upp då de ändå visat ett intresse av er produkt/tjänst.

 

Tips efter eventet: 

Segmentera besökarna i listor och gör sedan olika aktiviteter. Exempelvis mejlutskick eller tilldela säljare att ringa besökaren, baserat om de kom eller inte.

workflowevent1.pngPå  bilden så kan besökare få ett mejl baserat på om dem kom eller inte!

 

Sammanfattning

Att arrangera ett evenemang kan både vara kostsamt och dyrt, så det gäller att få tillbaka investeringen. För att på ett smidigt sätt kunna följa upp dina besökare för att generera affärer utan att göra för många insatser manuellt erbjuder Eventbrites integration med Hubspot en bra modell att utgå ifrån. 

Har du inte Hubspot? Vi hjälper dig gärna att komma igång med din testperiod!

 TESTA HUBSPOT GRATIS