Följ vår blogg kring inbound marketing

3 tips för konverteringsoptimering

big-data-2296821_1280-976996-edited.jpg
Konverteringsoptimering är otroligt viktigt för alla som driver webbsajter - men fungerar endast om du gör det rätt. Jag ska snart ge dig 3 tips som förhoppningsvis hjälper dig på vägen till en högre konverteringsgrad på din sajt.

I verklighet är konverterterinsoptimering (CRO) en ganska komplicerad process som kräver en stark kombination av design, copy och analys för att se till att du får fram det bästa möjliga resultatet från dina optimeringstester. Här kommer mina 3 tips:

1. Testa ett element i taget 

Visst kan det finnas tillfällen där en helt ny design av webben är nödvändig. Anledningen till att det endast ska ske som det sista alternativet (utifrån ett CRO-perspektiv) är enkel.

Låt oss säga att du kör igång ett test med en control (originalsida) och en variation (testsida) med 2 helt olika design. Skulle det visa sig att testsidan ökar konvertering med 10 procent, så väljer du säkert den varianten. Du har bytt:

  • Header-bild
  • Copy-text
  • Call To Action-knapp
  • Plats på loggan

Hur vet du då vilket element var ansvarig för ökningen? Hade du testat ett element åt gången så är det möjligt att byte av CTA knappen faktiskt drog ner konverteringsgraden med -10 procent medan bytet av plats på loggan var anledningen till en ökning av konverteringsgraden med +15 procent.

Skillnaden mot det första testet av en helt ny design mot denna metod där du isolerar elementet är att du hade med all sannolikhet valt att inte gå vidare med bytet av CTA-knappen men att köra på med den nya platsen på loggan. Nu är detta inga riktiga siffror men förhoppningsvis förstår du konceptet med att isolera varje element vid ett specifikt test för att veta exakt vad som bidrar till att konverteringen ökar (eller sjunker).

men...

Har du däremot väldigt mycket trafik så kan du alltid göra så kallad multivariat testning vilket innebär ett oändligt antal möjligheter till hur många olika varianter av en sida testas samtidigt.

Låt oss säga att du har fem varianter av CTA-knappar och två varianter av plats på loggan så skulle detta innebära tio (5x2) varianter för att få med alla variationer. Dina besökare kan då fördelas mellan dessa tio varianter för att ta reda på vilket av dessa som är den som konverterar bäst.

Som tidigare sagt så krävs mycket trafik då du måste leverera ett resultat med statistik säkerhet för att vara helt säker på vilken som konverterar bäst. Tänk på att en jämn fördelning av dina besökare mellan dessa tio varianter innebär att endast en tiondel av det vanliga antal besökare besöker varje variant. Alltså skulle detta ta alldeles för långt tid om du har för få besökare.

 

2. Prioritera rätt sidor och rätt saker - tänk macro före micro

I ett tidigare inlägg förklarade jag skillnaden på micro- och macro-konverteringar. Macro-konverteringar är alltså de större mål som verksamheten lever på. Ett enkelt exempel på en macro-konvertering är ett köp. Det är utan tvekan på vägen till dessa som ditt fokus bör ligga. Som med allt annat du gör på sajten vill du maximera din ROI och det gör du enklast och snabbast med en väg till macro-konvertering som har färre hinder samt fler uppmuntrande faktorer.

Du bör ha bra koll på vilka dina viktigaste och därmed mest värdefulla landningssidor är för att kunna prioritera dessa. Det är där du kan vara mest produktiv med ditt CRO arbete då du snabbare ser påverkan av dina tester. Blogginlägg är ofta bra kandidater för optimering då de är tydliga konverteringspunkter och förhoppningsvis välkopplade till besökarens utmaning eller intresseområde. Du vet troligtvis vilka blogginlägg som driver mest trafik till din sajt. Av dessa mest lästa inlägg bör du välja ut de som driver trafik men inte konverterar tillräckligt bra som andra. Satsa sedan på optimering av dessa sidor.

 

3. Strunta i ”best practises”

Precis som jag, så har du säkert läst en hel del bloggartiklar om hur vissa sajter har ökat sin konverteringsgrad tvåsiffrigt genom att ändra färg på en knapp. Det kan absolut vara så för dig också men det är viktigt att komma ihåg att du behöver hitta de ändringar som fungerar bäst för dig. Tyvärr finns det ingen ”one-size-fits-all” metod som är garanterad att fungera för dig. 

För varje artikel som säger att du absolut måste byta färgen på alla dina CTA-knappar till grön för att det konverterar bättre finns det minst lika många som säger att det är röda knappar som gäller. Du kan däremot ta del av andras framgångsberättelser för att ta fram dina egna hypoteser. Det jag vill komma fram till är att du inte ska ändra färgen på dina CTA-knappar för att någon annan säger att det konverterar bättre. Det du däremot kan göra är att testa hypotesen för dig själv med ett A/B test och därmed låta testet avgöra om hypotesen var rätt eller fel.

 

Sammanfattning och rekommendation

Ditt optimeringsarbete behöver vara en kontinuerlig process snarare än ett specifikt projekt. Best practices fungerar sällan, och satsa på att testa ett element i taget. 

För att få ut det mesta ur sin inbound marketing-satsning bör man testa A/B-scenarier. Som verktyg erbjuder Hubspot smidiga funktioner för det, så att du att enkelt testa dina hypoteser. Vill du testa Hubspot gratis, hjälper vi dig att komma igång!

 TESTA HUBSPOT GRATIS 

Topics: Marknadschefen