Följ vår blogg kring inbound marketing

3 skäl till att försäljningschefen behöver Sales Conference

sold-blocks-s.jpeg

Den 14:e november är det dags för The Sales Conference och tillfället för oss med fokus på försäljning att förkovra oss i de senaste trenderna. Detta genom att lyssna och ta del av insikter från en hel del spännande talare som vår fixstjärna och försäljningschef Sara Larsen.

I denna artikel tänkte jag ge dig som försäljningschef 3 skäl till varför ni behöver delta på The Sales Conference. Skälen kan du ju alltid använda till att övertyga en motstridig VD!

1. Försäljning och marknadsföring är i stor förändring och kräver att försäljningschefen tar lead

Digitalisering är något som är på allas läppar och egentligen är jag inte det största fanet av uttrycket utan tycker förändrade köpbeteende är ett mer spännande begrepp. Just ändrade köpbeteende är något som sker med en rasande fart inom B2B-världen och något som många av talarna har på sin agenda för dagen. Förändringen ställer stora krav på marknadsföring och försäljning hos företag men många företag tar i mina ögon ett litet fel grepp på förändringen.

Här har du som försäljningschef ett stort ansvar för att ni ska lyckas i den förändring som sker och det genom att du leder arbetet. Det är du som driver på förändringen i de egna leden men också tillsammans med din marknadschef.

På The Sales Conference kommer du som försäljningschef ha möjligheten hos fler talare att få inspiration och kunskap om hur just du kan ta på dig ledartröjan och driva arbetet framåt. Här tycker jag att du ska prioritera att lyssna på Doideas egen Sara Larsen då hon kommer lyfta detta ämnet som centralt.

2. Du behöver lära dig att dra nytta av andras kompetens

Med intåget av social medier i B2B-försäljning och marknadsföring så har du som försäljningschef fått en stor grupp med nya medarbetare i din säljkår. Nu kan alla medarbetare på företaget vara en tillgång för dig. Hur du kan lära dig nyttja dina kollegor på ett effektivt sätt kommer också vara ett ämne för dagen. För att du ska få liten glimt av hur du kan nyttja dina kollegor kommer här några olika områden.

  1. Hitta ingångar på företag vid prospektering genom att connecta med dina kollegor på LinkedIn
  2. Be dina kollegor dela eller kommentera ditt innehåll och/eller diskussioner på LinkedIn så att du når ut till flera
  3. Kartlägg hela beslutspyramiden och se vilka touchpoints er organisation har hos en kund du bearbetar

3. Rekrytering tar tid 

I våra intervjuer med försäljningschefer för att ta fram vår buyer persona har vi förstått att rekrytering är något som försäljningschefer läger upp emot 40 procent av sin arbetstid på. Att hitta rätt personer till teamet och att coacha dem till att leverera är en mödosam uppgift. Under dagen kommer du kunna få tips om hur just du kan arbeta med det på ett kanske mer effektivt sätt och kanske också lära dig hur du attrahera och coachar den nya tidens säljare.

Träffa mig och mina kollegor på The Sales Conference

Dessa tre skäl är skäl nog för att hänga med till The SalesConference den 14:e november och självklart lyssna till Sara och träffa mig och mina kollegor i vår monter. Kom och diskutera hur just du kan ta lead på förändringen ni står inför. Boka gärna en tid redan nu i min kalender nedan för ett möte under dagen. Välj den 14:e november och boka på! Hoppas vi ses! 

 

Sales Conf.png

Topics: Försäljningschefen