Följ vår blogg kring inbound marketing

Marketing automation - så funkar det!

Det regnar "buzzwords" från marknadshimlen och marketing automation är ett av dem.
Har du inte heller riktigt greppat vad metoden egentligen innebär? Lugn, du är inte ensam. Häng med när vi reder ut grunderna i en av supertrenderna inom modern marknadsföring.

Topics: Marketing Automation Marknadschefen

Säljarens närvaro i digitala kanaler - så tar ni den från passiv till aktiv


De flesta säljarna skulle idag svara "ja" på frågan om de använder digitala kanaler i sitt arbete. "LinkedIn" skulle också vara svaret på vilken kanal de i så fall använder mest. Men använder de verkligen digitala kanaler eller finns de bara där? Skillnaden mellan en säljares passiva och aktiva roll på LinkedIn kan idag härledas till mätbara försäljningsresultat. Hur tar man sig då från passiv till aktiv? Vi ger dig några tips på vägen.

Topics: Social Selling B2B Försäljningschefen LinkedIn Sociala medier

Så bemöter du de vanligaste invändningarna från säljare som inte vill vara digitala


Som säljchef vet du att B2B-försäljningen blivit digital. Dina säljare ringer, men allt färre kunder svarar. Och så finns det ändå säljare som inte håller med. Lär dig bemöta deras vanligaste invändningar.
Topics: Social Selling Försäljningschefen

[Film] Därför ska säljare vara aktiva i digitala kanaler

Lär dig varför säljaren måste ta de första stegen för att digitalisera sitt arbetssätt. Hör om kundens köpresa, bättre prospektering och möjligheten till att bygga personliga varumärken.

Topics: Social Selling Försäljningschefen

Inbound Sales - hur du skapar ett team med moderna rådgivande säljare!

Det pratas ofta om hur den nya B2B-köparen har ändrat sitt beteende och fått mer makt i säljprocessen. Mindre pratas det om hur den nya B2B-säljaren måste förändra sitt beteende för att möta den nya köparen. Den här artikeln belyser frågan kring hur säljarna ska bemöta en mer påläst kund som inlett sin köpprocess långt innan säljaren kommer in i bilden.

Vad är hemligheten för en lyckad B2B-försäljning på de moderna digitala arenorna? I den här artikeln får du svaret. 

Topics: Inbound Sales Social Selling Försäljningschefen Rådgivande försäljning

5 steg för att nå ett enat sälj- och marknadsteam

Föreställ dig att du coachar ett fotbollslag. Ni spelar en match och ligger under med 2-0. Det är halvlek och du har din chans, som lagledare, att göra vad du kan för att vända spelet. Skulle du då dela upp laget i omklädningsrummet; målvakt i en hörna, försvar i en annan, mittfältare i en tredje och anfall i en fjärde och sedan ägna dina 15 strategiska minuter åt att köra helt separat coachning och taktik för var och en av grupperna?
Nej, naturligtvis inte. 
Ändå är det precis det så många företag gör när siffrorna viker. I den här artikeln ger jag fem tips för att få ett starkare sälj- och marknadsteam och ett gemensamt grepp om kundrelationen.

Topics: Inbound Sales Marknadschefen Försäljningschefen VD

5 steg på LinkedIn som skapar 6-8 B2B-möten i veckan!

Vi utbildar många säljare i social selling - buzzwordet/metoden som många hoppas ska skapa en situation där de slipper ringa kalla samtal.

Under våra utbildningar visar vi många exempel på förfrågningar om möten som lett till affärer. Jag har "Proof of concept" med mig in i utbildningar, då jag vill hitta säljarens egna drivkraft till att förändra sitt beteende. Då behöver man bevis, givetvis! 

Topics: Social Selling Försäljningschefen LinkedIn

Hur teknikutvecklingen påverkar B2B-köparen och därför B2B-säljaren

 

 

Nu är det bevisat - kunder vill inte prata med säljare, åtminstone inte tidigt i köpresan. De föredrar att googla sig fram till olika lösningsalternativ och utvärderar dessa sedan på webbplatser och i sociala medier. Utanför stannar den stackars säljaren. Hur ska han eller hon anpassa sig till denna nya verklighet? 

Topics: Social Selling B2B Försäljningschefen

Det här säger deltagarna om Doideas kurs i social selling

Markus Wengelin, Jim Persson, Daniel Carlén och Andreas Åberg - alla erfarna säljare och affärsutvecklare inom IT - tycker till om Doideas kurs i social selling. Se filmen här!

Topics: Social Selling Försäljningschefen

Inhouse-marknadsteam vs. outsourcad byrå - and the winner is...

Många företag ser inga fördelar i att outsourca marknadsföringen. Därför jobbar de flesta fortfarande med ett marknadsteam inhouse. Men att våga ta steget, och anlita en marknadsbyrå för att göra delar av (eller alla era) marknadsinsatser, har många fördelar. 

Topics: Doidea Marknadschefen