Följ vår blogg kring inbound marketing

Effektivisera din webbanalys

Marknadsavdelningen har fått mejl. Din webmaster har äntligen hunnit lägga in det där scriptet i sajten du bad om förra veckan för att kunna tracka dina följare på sociala medier. Nu kan du börja med segmentering och analys av de senaste kampanjerna. Sedan hör du talas om ett nytt script som behövs för att hantera dina annonser och retargeting. Ännu ett mejl till din webmaster och ännu ett script i sajtens källkod och så fortsätter du. 

Topics: Marknadschefen Webbutveckling

"Många aktörer vill hellre skapa bra kampanjer än bra produkter"


Kundupplevelsen och användarupplevelsen kommer att forma marknadsföringen framöver, samtidigt som automatisering bIir allt viktigare. Men företagen bör i sin iver att skapa bra kampanjer inte glömma bort att först och främst skapa bra produkter. Det säger Mattias Sjöstrand, försäljnings- och marknadschef på ApoEx.

Topics: Marknadschefen

Digitaliseringen fortfarande största utmaningen för marknadschefen

Fortfarande pratas det om digitaliseringen som pågår och många saknar förståelse för vad det innebär för sina verksamheter. De traditionella marknadsavdelningarna och industrierna står inför en mängd olika utmaningar för att följa med i utvecklingen. Men hur ska de komma igång?

Topics: Marknadschefen

"Viktigare än någonsin att marknadsföringen känns personlig"


Internet och andra verktyg har anonymiserat processen att komma i kontakt med målgruppen och potentiella köpare. Då måste man hitta andra sätt att stå ut i mängden och bruset. Det tycker Catrine Johansson, Group Marketing Director. Vi har ställt henne fem frågor om framtidens B2B-marknadsföring - här är hennes svar!

Topics: Marknadschefen

”Viktigt att förstå kundens köpresa och anpassa sitt innehåll”


Patrik Lännerberg, som är Telecomputings sälj- och marknadschef, är övertygad om att det fortfarande finns för stort fokus på outbound marketing inom B2B-sfären. Vi har ställt honom fem frågor om framtidens B2B-marknadsföring - här är hans svar!

Topics: Marknadschefen

[Film] LinkedIn-användarnas 3 vanligaste frågor till experten

Sara Larsen på Doidea jobbar extremt mycket med sociala kanaler och LinkedIn för att driva sin egen och hennes kunders B2B-marknadsföring och försäljning. De vanligaste frågorna hon får av kunder och kontakter handlar om närvaro på just LinkedIn. Här är hennes svar.

Topics: Social Selling Försäljningschefen

"Det är dags att släppa på prestigen och gå på det som funkar"


Jennie Isberg, som är Lundalogiks marknadschef, är övertygad om att det är viktigare att fokusera på resultat istället för form och layout. Vi har ställt henne fem frågor om framtidens B2B-marknadsföring - här är hennes svar!

Topics: Marknadschefen Fokus marknadschef

GDPR - det här behöver du veta om den nya dataförordningen

Om ganska exakt ett år, den 25:e maj 2018, träder EU:s nya dataskyddsförordning i kraft. GDPR (General Data Protection Regulation) kommer att ersätta den mer kända PUL (personuppgiftslagen) och innebära en större trygghet för individen. Vad innebär den då för oss som marknadsförare? Vi listar de viktigaste punkterna att känna till om den nya lagen.

Topics: Inbound Marketing Marketing Automation Content Marketing Marknadschefen

"Relevans viktigare än trendiga kampanjer och verktyg"


I vår intervjuserie med marknadschefer har turen kommit till Jonas Sareld på MedHelp. Han menar att relevans fortsätter vara det viktigaste målet för marknadsavdelningarna. Inte minst för att kunna motivera kostnaderna för olika marknadsinsatser.

Topics: Marknadschefen Fokus marknadschef

De 3 bästa verktygen för webbanalys

Eftersom du har hamnat här för att läsa om olika analysverktyg innebär det troligen att du redan har bestämt dig att din webbsida ska analyseras. Då har du tagit rätt beslut. Det kanske till och med kändes självklart. Frågan som dock kvarstår är vilket verktyg du ska satsa på. Det finns många alternativ att välja ifrån. Här nedan går vi igenom tre av de mest populära.

Topics: Marknadschefen