Följ vår blogg kring inbound marketing

[Film] Rand Fishkin: "Marknadschefen bör visa empati"

Få personer i onlinevärlden har lika bra koll på organisk marknadsföring som Rand Fishkin, grundaren av och frontfigur för sökmotoroptimeringssajten moz.com. Doidea fick en exklusiv pratstund med honom. Samtalet handlade bland annat om svårigheten att mäta de mest kraftfulla kanalerna, och vad som är viktigast när det gäller att vara en modern marknadschef. Se filmen! 

Topics: Inbound Marketing Content Marketing Marknadschefen

Hur du blir relevant på LinkedIn och förstår algoritmer för att synas


En frekvent fråga som jag får när jag undervisar i social selling är hur ofta man ska dela innehåll - och varför vissa delningar får mer spridning än andra. Nu har jag gått till botten med detta, mycket tack vare att jag förra veckan hittade ett blogginlägg från LinkedIn. I inlägget är företagets tekniker väldigt transparenta med hur algoritmerna styr.

Topics: Social Selling Marknadschefen B2B Försäljningschefen LinkedIn

”En fördel om marknadschefen är säljare i grunden"


Det är viktigare än någonsin att marknadschefen förstår kunden på djupet. Därför behöver den moderna CMO:n vara datadriven. Det säger Emelie Linheden som jobbar som marknadschef på IFS Scandinavia.

Topics: Marknadschefen Fokus marknadschef

"Nya generationens marknadschefer levererar resultat istället för fluff”


Många B2B-marknadschefer är stressade över att ”hänga med” när området blir mer och mer tekniskt komplex i och med digitaliseringen. Ta då hjälp, man behöver inte kunna allt själv. Detta säger Lisa Målbäck, marknadschef på Chimney.

Topics: Marknadschefen Fokus marknadschef

Brukar du köpa e-postadresser? Då får du snart tänka om!


Använder du dig av köpta e-postadresser i din digitala marknadsföring? Då är det snart dags att tänka om. Den 25 maj 2018 träder den nya GDRP-lagen (General Data Protection Regulation) i kraft och det kommer att bli omöjligt att göra utskick till individer och grupper som inte har prenumererat på era utskick.  

Topics: gdpr

3 största fallgroparna att undvika vid en migrering av ditt CRM


Systemstöd och strategi är något som går hand i hand i en affärsutveckling. Vilket innebär att företag kan växa ur system, exempelvis som att CRM-systemet inte längre stöttar dem nya processerna. Vi har listat de 3 största fallgroparna du bör undvika vid en migrering av ditt CRM-system.  

Topics: CRM Integration

Skillnaden mellan content och inbound marketing


Säg content marketing till en marknadschef och hen kommer att nicka igenkännande. Om du dock istället säger inbound istället för content kommer hen med allra största sannolikhet att skruva på sig. Inte så konstigt, eftersom denna metodik fortfarande håller på att etablera sig här i Sverige. Men för att påskynda denna process ska jag i detta inlägg förklara skillnaden mellan content och inbound marketing och visa varför det senare ger mer effekt för marknadsföring och affärer.

Topics: Inbound Marketing

De 5 vanligaste marketing automation-felen som marknadsförare gör


Marketing automation är ett utmärkt sätt att generera leads och med hjälp av ett bra verktyg kan marknad bygga värdefulla relationer till både nuvarande och potentiella kunder. Men bara om marknadsföraren eller -chefen undviker de vanligaste felen som alltför många gör. I denna artikel listar vi dem.

Topics: Marketing Automation

[Film] Inbound marketing-konferensen - detta ser vi mest fram emot


Den 25-28:e september är det dags för Inbound 2017 - årets höjdpunkt för alla som jobbar med inbound marketing. Doidea kommer att finnas på plats med tre personer, och i denna film berättar Sara, Thoralf och Jonaz vad de mest ser fram emot under denna fullspäckade vecka.

Topics: Inbound Marketing Marknadschefen

Så sänker du bounce rate på din webbplats


"Bounce it. Bounce It. I'm about to throw a couple thousand!"  Det är en av raderna i låten Bounce It av Juicy J. Och precis som rapparen säger är det ingen ovanlighet att kasta iväg tusenlappar även i den digitala världen. Men det behöver inte vara så!
Topics: Marknadschefen Webbutveckling Konvertering

Samla in leads via seminarier - så gör du

Seminarier är ett bra sätt för ditt företag att samla in nya leads. Genom att deltagarna lämnar sina kontaktuppgifter, knyter värdefulla kontakter med branschkollegor och rekommenderar ditt företag vidare ökar möjligheten för ditt företag att göra affärer. Men det finns också flera fördelar för dig som företag att anordna ett seminarium. I den här bloggartikeln fokuserar vi på hur du kan samla in leads med hjälp av seminarier.

3 skäl till att försäljningschefen behöver Sales Conference

Den 14:e november är det dags för The Sales Conference och tillfället för oss med fokus på försäljning att förkovra oss i de senaste trenderna. Detta genom att lyssna och ta del av insikter från en hel del spännande talare som vår fixstjärna och försäljningschef Sara Larsen.

Topics: Försäljningschefen